Recenze: Erin Watt – Papírová princezna

Tato knížka naprosto unikla mé pozornosti, když vyšla. Proto ještě větším překvapením pro mne bylo, když před Vánoci o ní všichni mluvili a všichni si přáli ji (nebo další díly) dostat pod stromeček. Naprosto mě zaskočilo, jak mi taková bomba mohla uniknout a hned jsem si ji koupila. V té době jsem ještě ani netušila, o čem příběh vypráví a jaká „bomba“ to je doopravdy…

0

Moje anotace

Ella pracuje jako striptérka. Její máma umřela a od té doby bydlí jakožto nezletilá sama. Pracuje, aby mohla chodit do školy a dovolit si jídlo a bydlení. Její život není snadný, ale jednoho dne ji osloví záhadný Callum s tím, že její skutečný otec zemřel a on je teď jejím opatrovníkem. Vezme ji do svého honosného sídla, kde bydlí jeho pět krásných synů, kteří ale všichni do jednoho Ellu nenávidí. Ta ale začne chodit do prestižní školy a zvykat si na nový život… a možná se i zamiluje…

Moje hodnocení

Jak jsem řekla již v úvodu, když se mi tato knížka dostala do ruky, pořádně jsem nevěděla, o čem bude. Respektive, přečetla jsem si anotaci na knížce, ale to mi neprozradilo, v jakém světě se příběh odehrává. Nevím proč (možná podle obálky a názvu princezna), ale představovala jsem si, že tato knížka se bude odehrávat ve světě podobném Selekci. Po nějaké době mi ale došlo, že se jedná o tento svět.

Jak mě překvapil svět, překvapil mě i děj. Ella je z docela drsného prostředí, což z ní dělá docela odvážnou hrdinku, která ovšem by dle mého měla mít docela vážné psychické problémy (což částečně odpovídá). Také nechápu, proč prostě nenechala sociální zabezpečení státu, aby se o ni jakožto o sirotka postaralo, ale jako mnohem lepší řešení jí přišlo živit se jako striptérka. Tyto nelogičnosti jsem se ale na začátku rozhodla ignorovat, koneckonců, nějak se Ella do toho drahého domu k Royalům dostat musela, no.

Na začátek bych ráda zmínila, že téhle knize rozhodně nemohu vytknout plynulost děje. Nejsou tam žádné zdlouhavé popisy pocitů nebo míst, ale prostě se jde „rovnou na věc“ (doslova). Také jsem byla vždy překvapená, co se děje, protože většinou jsem to fakt nečekala…

Proč tam nebyly dlouhé popisy? Protože autorky by to prostě neuměly napsat. Styl jejich psaní je jedním slovem příšerný, což se projevuje v několika rovinách (o tom dále).

Proč jsem byla překvapená, co se děje dál? Ano, byla jsem překvapená, co se děje, protože to bylo tak moc nelogické (nejen na začátku)! Ella a její drahý spolu nemohou dovádět, když je doma jeho otec, ale mohou to dělat na malé loďce v kajutě, kde je on na palubě?? Jiný kluk je na Ellu neskutečně milý dlouhé týdny, ale nakonec, když má jít na věc, tak ji raději zdroguje… proč by se teda choval krásně a romanticky?? K čemu ta práce? Bože! Hlavní mužský protagonista se na první pohled zakouká do Elly, nabídne jí svoje sexuální služby, když mu bude věrná a nebude to dělat s nikým jiným z rodiny… Mám pokračovat?

Postavy jsou jako přes kopírák. Co je lepší než jeden přitažlivý bratr? Očividně pět přitažlivých bratrů, kteří jsou všichni skoro stejní. Jediná postava, která tuhle knížku dělá snesitelnou, je Easton. Stejný buran jako všichni, ale alespoň má občas vtipné hlášky. Ella měla potenciál opravdu silné hrdinky, který byl částečně využit, ale jak byla udělaná z Reeda (ačkoliv se k ní choval jako dement) ji bohužel trochu sráželo.

Co mi však přijde úplně nejhorší na celé knížce, jsou sexuální scény. Naše striptérka je panna, neví nic o sexuálním životě a první, co ji napadne, když vidí penis kluka, který se jí líbí, je, že „po něm stéká kapka a prostě ji musí ochutnat“? Asi jsem se pozvracela. A hned potom, co ho nechá svázaného v kajutě, jí přijde naprosto normální, že se půjde s otcem toho kluka bavit o svém mrtvém otci. Děláte si ze mě srandu?! Erotické scény mají být pro čtenáře vzrušující (tedy alespoň scény tohohle typu). Tohle ale bylo prostě nechutné a hnusné a příšerné a já nevím co. Nedejbože, aby to četla nějaká mladá holka, která nemá v této oblasti žádné zkušenosti a myslí si, že takhle to chodí. Já být jí, vstoupím asi do kláštera.

„Tak tohle chceš?“ zeptá se Reed. Asi si mě chce dobírat, ale spíš to vyzní jako úpěnlivá prosba.
Dívám se na jeho tvrdý penis a trochu se začínám bát. Na vrcholku má kapku… Olíznu ji. Jednou mi to ovšem nestačí. Ochutnám ho znovu, olíznu mu tu špičku, jako by byl nejteplejší červencový den a on byl kopeček zmrzliny, která by se mi jinak co nevidět rozpustila mezi prsty.
„Zatraceně.“ Na hlavu mi položí ruce sevřené v pěst. „Saj ho. K sakru. Saj ho tak, jak vím, že to umíš jenom ty.“
Jeho krutá slova proniknou oparem mojí touhy. Odtáhnu se.
„Jak víš, že to umím jenom já?“

Já obecně knížky se sexuální a milostnou tématikou nevyhledávám, ale pokud už tam jsou (např. knížky Coleen Hooverové) a dobře do děje zapadají, nějak se jim nebráním a nepřipadají mi nechutné. Dají se napsat dobře.

Bohužel, celá tahle kniha je přesexualizovaná, což v této knize znamená nechutná. Pořád jenom sex a sex a sex a sex. Ale je to zoufale špatné, když řeknu, že i Padesát odstínů šedi mělo zajímavější zápletku, která nakonec k tomu sexu vedla, než tohle. Tady si pořád všichni drží v ruce ptáka, pořád mluví o tom, jak mu někdo držel v ruce ptáka a slovo sperma je použito v první kapitole snad desetkrát… překvapivě, ani jednou v souvislosti se sexem. Jakože já chápu, že to má být „oddychová“ literatura, ale čeho je moc, toho je prostě příliš.

„Sex je sex,“ odpoví zlověstně. „Jestli tě musím vojet, abys mi nezničila rodinu, udělám to.“

„Kde je Reed?“ zeptám se přihlouple.
„Nejspíš na parkovišti šuká s Abby.“

…stojí přede mnou a usmívá se čím dál víc. Vklouzne rukou pod tepláky a vezme se do ruky.
„Teď jsi naše sestra, ne? No tak.“ Tře se pod látkou kalhot. „Pomoz bratříčkovi.“

Jo, taky je tam sexuální obtěžování, který je jako obvykle romantizováno. Ale na to už jsme zvyklí, že. Jo a ponižování žen, jako by to byly věci. Ale taky, to už je běžný. Je to správně? Ne. Ale lidi to pořád čtou a líbí se jim to? Jo.

Easton začne svému bratrovi vykládat o tom, jak mu ho dneska jedna holka vykouřila.
„Přijde mi, že do toho v poslední době dává tak čtyřicet procent,“ stěžuje si. „Vždycky do toho šla na sto procent, víš? Olizovala mi ho, jako kdybych ho měl z čokolády, a teď najednou párkrát lízne a pak se chce mazlit? Na to jí kašlu.“
Reed se zasměje. „Si myslí, že je tvoje přítelkyně. Ty se už tolik snažit nemusejí.“
„Jo, asi bych ji měl nechat plavat.“
„Vy jste vážně prasata,“ zavrčím ze zadní sedačky.
Easton se ke mně otočí, v očích posměšný výraz. „Nenosíš nos nějak moc nahoru, slečno Šlapko?“

Člověk by řekl, že když má knížka autorky dvě, tak si budou navzájem pomáhat, aby jejich práce byla lepší. Nad tímhle mi stojí rozum.

Ačkoliv jsem teď vlastně řekla tolik negativního, ráda bych zdůraznila, že jsem nad knížkou pravděpodobně moc přemýšlela – a k tomu prostě nebyla stavěná. Kdybych trochu ztlumila mozek, pravděpodobně bych vnímala jen to, co je také u literatury hodně důležité – neskutečnou čtivost. Ačkoliv jsem v jednom kuse protáčela oči, děj letěl jako blázen a já jsem nedočkavostí hltala písmenka a čekala, co na mě bude čekat dál. Jenže jak jsem dějem opravdu letěla, nebyla jsem schopná zachytit žádné emoce, ačkoliv se knížka často hodně snažila. Maximálně to znechucení, protože přiznejme si holý fakt – ty erotické scény byly fakt humus.

Konec mě rozesmutnil, protože jsem si představovala, že by se tam mohlo stát něco zajímavého. Asi mě to mělo mrzet, ale mně to prostě bylo úplně jedno.

Neubráním se srovnáním s DIMILY. Stejně jako série od Estelle Maskame, i tohle považuji za knížku naprosto nevhodnou pro mládež. Na druhou stranu už doufám, že nikdo si nemůže myslet, že takhle se lidé chovají normálně. V téhle knížce mají očividně úplně všichni psychický problém (to je stejné v DIMILY). Co se na obou knížkách liší, je přístup ke vztahu s nevlastním sourozencem. V DIMILY to alespoň trochu morálně řeší, ale tady? Tady se nad tím autorky ani trochu nepozastaví, naopak oslovování „sestřičko“ berou asi jako něco sexy. No. Myslím, že tahle knížka by na obálce měla mít varování Ministerstva kultury, že čtení této série způsobuje zvracení.

Shrnutí

Kniha o panenské striptérce s duší anděla, která má pět přitažlivých nevlastních bratrů a s nimi zakouší všechna svá poprvé. V téhle knížce jde jenom o sex (nebo spíše sexuální obtěžování) od začátku až do konce, ale bohužel autorky neumí psát, takže příběh ve čtenáři neprobudí ani kapku emocí, maximálně znechucení. Naprosto plochý, nelogický a nereálný příběh s naprosto stereotypními dutými postavami. Jediné pozitivum celé knihy je, že je opravdu neskutečně čtivá a když se vám podaří ztlumit váš mozek, čtení si můžete i užít.

Povrchnosti aneb na vzhledu záleží

Obálka: IMG_20181007_0001-(2)

Voňavost knížky: ok

Grafické zpracování knížky: ok

Ale nejdůležitější je to, co se skrývá uvnitř

Děj a zápletka: ne

Postavy: ok

Čtivost: IMG_20181007_0001-(2)

Uvěřitelnost: ne

Originalita: ok

Nepředvídatelnost a napětí: IMG_20181007_0001-(2)

Koherence (návaznost textu): ne

Autorův rukopis: ne

Zakončení: ne

Závěrečné rozhodnutí

ne

Ačkoliv jsem o knížce řekla hodně negativního, když se nad tím zamyslím (nebo naopak, když se pokusím nad tím nemyslet), tak vlastně to nebylo tak hrozné. U čtení jsem netrpěla, spíš jsem jenom nevěřícně kroutila hlavou. Bylo to neskutečně čtivé, ale já prostě potřebuju, aby to alespoň trochu dávalo smysl. Za mě tedy spíše ne, protože knížku bych s čistým svědomím prostě nemohla doporučit. Ale! Musím říct, že tohle bylo o milion procent lepší než DIMILY.

Cizokrajné obálky

Více informací o knize

Autor: Watt, Erin • Překladatel: Ľalíková, Zuzana • Série: Royalové • Pořadí v sérii: 1. •  Původní název: Paper Princess • Žánr: | Romány pro ženy | Beletrie | New Adult • Datum vydání: 2017