Recenze: Rae Carsonová – Po zemi bloudím dál

Když tahle knížka vyšla, naprosto mě minula. Už nevím, zda-li jsem o její existenci vůbec nevěděla, nebo jestli mě nezaujala obálka a já si ani nepřečetla anotaci. Fakt je, že když mi o ní řekla kamarádka před pár týdny, probíhalo to asi takhle: „Hej, už jsi četla tu YA knížku o tý holce, jak umí vycítit zlato?“ – „Chrmp?“ – „No. Umí vycítit zlato. Odehrává se to v 19. století během zlaté horečky.“ V tu chvíli jsem věděla, že jsem prošvihla něco významného. A po dlouhých týdnech zkouškového jsem se do knížky konečně mohla ponořit.

Oficiální anotace

„Mám zlato v krvi, v dechu, dokonce i ve skvrnkách v očích.“ Lee Westfallová má semknutou, láskyplnou rodinu. Má domov, který miluje, a svou věrnou kobylku. A má i nejlepšího kamaráda – který by možná chtěl být něčím víc. Kromě toho má ale i tajemství. Lee dokáže v okolním světě vycítit zlato. Zlaté žíly hluboko v zemi. Malé valounky v potoce. Dokonce i zrnka zlatého prachu, co někomu zalezla pod nehet. I za nejkrutějších zim díky tomu své rodině zajistila bezpečí a dostatek zásob. Čeho by byl ale člověk schopen, aby si dívku s takovou mocí přivlastnil? Mohl by kvůli tomu i vraždit. Když Lee přijde o všechno, co je jí milé, uteče na západ do Kalifornie – kde zrovna objevili zlato. Třeba se z ní vyklube to jediné místo na světě, kde může být Lee sama sebou. Pokud ovšem přežije cestu.

Moje hodnocení

Povrchnosti aneb na vzhledu záleží

Obálka: ok

Voňavost knížky: ano

Grafické zpracování knížky: ok

Ale nejdůležitější je to, co se skrývá uvnitř

Děj a zápletka: ano

Postavy: ano

Čtivost: ano

Uvěřitelnost: ano

Originalita: ano

Koherence (návaznost textu): ano

Autorův rukopis: ok

Zakončení: ok

Můj komentář

!! pokud nechcete číst celý můj komentář, který je sice bez spoilerů, ale dost dlouhý, přeskočte na konec podkapitoly, kde najdete shrnutí !!

Na začátek bych ráda poznamenala, že anotace je malinko nepřesná. „Uteče na západ do Kalifornie.“ To je vlastně děj téhle knížky v kostce, není to jen úvod, na který naváže příběh knihy. Četla jsem mnoho recenzí, kde si právě mnoho lidí stěžuje, že tam není žádná zápletka, protože hlavní hrdinka Leah „jenom cestuje na západ“. Což je asi ta nejabsurdnější věc, jakou jsem si mohla přečíst, a že se objevovala často.

Hlavní hrdinka zažije něco, co jí otočí svět vzhůru nohama – a tak se rozhodne hledat nový život na západě, kde by díky své schopnosti mohla uspět v hledání zlata lépe než kdokoliv jiný. Ale podmínkou takového nového začátku je několikaměsíční cesta napříč americkým kontinentem. A ne zrovna v bezpečné době, na cestě totiž čeká několik nástrah a nebezpečí. Už jenom sama taková výprava mi přijde mnohem zajímavější, než zápletky mnohých knížek z poslední doby. Takže pokud někdo říká, že to nemělo děj, opravdu nechápu, co by se v příběhu muselo stát, aby to děj mělo.

Vím, že spoustu lidí zklamalo, že magické schopnosti hrdinky jsou vlastně jen rámcem pro příběh – a nehrají až na úvodní kapitoly zase tak velkou roli. (Teoreticky by bylo možné hrdince schopnosti odebrat, změnit počátek příběhu a více než 80% textu by mohlo být zachováno.) Ale mně přišlo, že to vůbec nevadilo. Byly tam, občas trochu popohnaly dění, ale ocenila jsem, že na nich nebyl postavený celý příběh, který sám o sobě byl popisován velmi barvitě a poutavě. Přesto jsem ale nadšená z toho, že v dalších dílech je možné využít hrdinčiny schopnosti a dát vyprávění mu zase trochu jiný rozměr.

Děj je naprosto skvělý, ale nemohl by existovat bez skvěle napsaných postav. Leah (hlavní hrdinku) jsem si velice oblíbila – na rozdíl od většiny hrdinek young adult literatury má v hlavě i mozek a baví mě sledovat její cestu. I všechny ostatní postavy mají své kouzlo – ty kladné, i ty záporné. V knize nebyl nikdo, kdo by mi připadal plochý nebo nereálný.

Přestože se u YA literatury očekává romantika a nějaká milostná zápletka, v tomto příběhu není příliš zdůrazňována, a právě proto jsem se na ní tolik upnula. Ačkoliv Jefferson jakožto hlavní mužský protagonista nezískal ode mě moc bodů za sympatii, stejně jsem si přála, aby se dal s Leah dohromady, a to nejspíš jenom proto, že mi k srdci tolik přirostla Leah, a ta si být s Jeffersonem určitě přála. Kniha také obsahuje náznak milostného trojúhelníku – a mnoho YA knížek z něho dokáže těžit na několik dílů – tady je však velmi rychle vyřešen (i když přiznávám, že to není tak originální jako v sérii Kroniky Cartera Kanea – kde se oba vysnění muži spojí v jednoho… ehm… z toho se pořád vzpamatovávám). Za což jsem byla celkem ráda, přestože mě to opravdu hodně překvapilo.

Čtvrtá věc, kterou byste u YA tolik nečekali, a tady ji najdete – surovost. Knížka si nebere servítky a je mnohem odvážnější, než knížky pro danou věkovou kategorii bývají. Nevím, jestli je to tím, že většina úmrtí a jiných zdravotních komplikací působí tak reálně, až z toho člověka mrazí (přece jenom je trochu jiné, když čtete o někom, kdo umře v této knížce, a o někom, koho zabije zlý černokněžník – toho se asi v realitě bát nemusíme), nebo je to opravdu tak psáno, ale každopádně – nebyla jsem na to zvyklá. To je vlastně důvod, proč jsem se do knihy tak začetla. Šokovalo mě to na začátku tolik, že jsem potřebovala, aby mě za ten šok knížka uchlácholila (říkám tomu Jessica Jones efekt, což pochopí jen ten, kdo dokoukal první díl až do konce a věděl, že musí koukat dál, přestože ho seriál tolik nenadchnul).

Konec mi přišel mírně vynucený a uspěchaný, což je vlastně to jediné, co mě na knížce zklamalo. Hrdinka se celou dobu něčeho obává, tak jí to prskneme do tváře a ono to nebude třeba tak hrozné, aby se tím musela zabývat hned nebo aby nedejbože se to řešilo na více než čtyřech stránkách. Co tím chci říct – konec mi přišel dost nereálný a myslím, že kdyby se stalo v realitě to, co se stalo, příběh mohl okamžitě eskalovat a bylo by dokonáno. Všechno mohlo skončit s „žili šťastně až na věky“, ale to by bylo moc snadné. Ale chápu, že na konec museli dát něco, na co by další díly mohly navazovat a přesto to ukončit tak, aby člověk v noci mohl spát.