Joelle Charbonneau – Stačí jen chtít

Když jsem poprvé slyšela o téhle knížce, nějak mě nezaujala. Obálka se mi moc nelíbila, a ještě ke všemu paperback, ano, jsem povrchní, a i když jsem o knížce četla, pořád jsem odolávala. Jakmile jsem se ale dozvěděla, že na Humbooku bude Joelle Charbonneau, řekla jsem si, že bych si měla udělat poctivě domácí úkol (když už ve škole na to tak kašlu :D) a něco si od autorky přečíst. Do Univerzity výjimečných (je to trilogie, tuším) se mi nechtělo, tak jsem sáhla po tomto.

34133120

OFICIÁLNÍ ANOTACE

Dokonalý thriller od autorky bestsellerové série Univerzita výjimečných. Městem Nottawa se jako lavina šíří nový fenomén. Sociální síť s názvem NEED nabízí svým uživatelům vše, co chtějí mít. Chceš nový iPhone nebo lístky na koncert se vstupem do zákulisí? Výměnou za drobný úkol ti NEED tvé přání splní. Kaylee Dunhamová ví, co chce. Potřebuje získat novou ledvinu pro nemocného bratra. Nevěří, že by jí nějaká sociální síť mohla pomoci, ale rozhodne se, že to zkusí. Až po té, co zadá svůj požadavek, si uvědomuje, jak vysokou…

MOJE HODNOCENÍ (více info)

POVRCHNOSTI ANEB NA VZHLEDU ZÁLEŽÍ

Obálka: ok

Voňavost knížky: ano

Grafické zpracování knížky: ok

ALE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE TO, CO SE SKRÝVÁ UVNITŘ

Děj a zápletka: ano

Postavy: ano

Čtivost: ano

Uvěřitelnost: ok

Originalita: ok

Potenciál a zajímavý nápad: ano

Koherence (návaznost textu): ano

Autorův rukopis: ok

Zakončení: ne

MŮJ KOMENTÁŘ K HODNOCENÍ

Když si přečtete, o čem to je, zní to docela… dobře. Od počátku, co se dozvíte o existencei takovéhle sítě, si pokládáte otázky… kdo, proč, jak? Vzpomněla jsem si nostalgicky na čtení Erebosu (brzy si budu muset udělat re-reading, to opravdu ano!) a jak to bylo skvělé. Ale takhle knížka, ačkoliv byla založena na podobném nápadu, byla trochu jiná. Jako první… nebyla tam žádná hra, která by motivovala lidi k plnění úkolů. Byla to touha, případně zoufalost, po splnění nějakého přání, která se očividně plnila. Stačilo jen něco malého a nevinného udělat na oplátku.

Do první poloviny knížky jsem byla ze všeho nadšená. Děj krásně plynul, bylo to napínavé a přečetla jsem to doslova na jeden nádech. V druhé polovině, nebo spíše v druhé polovině druhé poloviny, se to ale začalo stávat pro mě podivné, nepochopitelné a nereálné. Jak říkalo již mnoho recenzentů, přestože hlavní záporák krásně vysvětlil, co má za plán, přišlo mi to celkem nedomyšlené a ne příliš dobře uchopitelné.

Také jsem nepochopila, proč přesně taková síť chce lidi zabíjet. Chápala bych, že by zabíjela ty, co by na něco přišli, nebo kladli příliš mnoho otázek. Ale u většiny mi přišlo, že to tak vůbec nebylo. V reálu by šlo hlavně o vydírání a informace, řekla bych. Pocit moci administrátora. Proč zabíjet svoje ovečky? Teda chápu, dělá to knihu mnohem napínavější, ale mělo se pro to vymyslet odpovídající prostředí.

Postavy byly celkem sympatické, přestože chápu, proč Kaylee nemá skoro nikdo rád, v knížce se jevila jako dobrý charakter. Co mě trochu mátlo, bylo, kolik postav bylo v knížce jmenováno a jejich prostřednictvím vyprávěno. Většinou to byli lidé, kteří měli jen pramalou roli, ale i tak, neustále jsem si musela dohledávat, o kom že to vlastně čtu.

Epilog… byl dobrý, ale nutno podotknout, že celkem předvídatelný.

Co se uvěřitelnosti týče, musím podotknout, že nevěřím, že mnoho lidí by se zachovalo tak hloupě. Ale většina mi přišla… naprosto uvěřitelná. Lidé se nechají snadno zmanipulovat, a vlastní vina je dovede přinutit činit špatné věci.

Tato knížka je skvělá na odreagování, ale nějakou větší hloubku v ní nehledejte. Skrývá obrovský potenciál, možná ještě větší než Erebos, nedokázala toho autorka plně využít a tak musím přiznat, že z podobného žánru Erebos stále vítězí na plné čáře. Ale nemohu rozhodně říct, že bych litovala, že jsem ji četla. 🙂 Zabavila mě, a to je důležité.

ZÁVĚREČNÉ ROZHODNUTÍ

ano-big

CIZOKRAJNÉ OBÁLKY

VÍCE INFO O KNIZE

Najdete na stránkách vydavatelství a Albatros Media.

Zanechat Odpověď

