Jodi Picoultová, Samantha van Leerová: Láska mezi písmenky (Mezi řádky #2)

Když jsem četla, o čem je tato knížka, nemohla jsem si říct nic jiného než: to je prostě cool. Zamilujete se do knižní postavy, no a co můžete udělat logičtějšího, než vytáhnout si ji z knížky ven.

4747

OFICIÁLNÍ ANOTACE

Romantický pohádkový příběh z pera bestsellerové autorky Jodi Picoultové.

Co by se stalo, kdyby se princ z pohádky ocitl v našem světě a musel třeba chodit do školy? A naopak, co by obyčejný kluk dělal v pohádkovém příběhu?

Šestnáctileté Delilah se povedlo nemožné – dokázala vytáhnout okouzlujícího prince ze stránek oblíbené pohádky a vyměnit ho za svého kamaráda Edgara. Setkat se tváří v tvář s Oliverem bylo jako kouzlo, ale co s takovým princem v našem světě? Přece jen tu máme trochu jiná pravidla, a tak se Oliver musí stát obyčejný klukem a začít chodit do školy, i když ani neví, jak se přechází přes ulici. Zato Edgar se musí vypořádat s rolí chrabrého prince, jehož život se při každém čtení opakuje.

Hranice mezi stránkami knihy a skutečností je sice průchozí, ale může najít princ z pohádkového příběhu svůj šťastný konec v našem světě?

UKÁZKA

To, že tuhle knížku držíte v rukou, ještě neznamená, že vám patří. Tolik se toho stalo ještě předtím, než jste ji objevili. Jednoho dne jako semínko vzklíčila představa, která vzkvétala a jako poupě se rozvíjela do nových řádek a kapitol. Kde jste tehdy byli vy? Nejspíš jste byli ponoření v nějaké úplně jiné knize a neměli jste nejmenší tušení, že se něco takového někde jinde děje.
Z poupat se šířila omamná vůně a z této vůně se linuly obrysy postav. Míhaly se po stránkách a získávaly hlasy, které chtěly být vyslyšeny. Hlasy sílily, obrysy byly stále zřetelnější, až se postavy zhmotnily a staly se skutečnými. Na bedra si naložily slova rozesetá po jednotlivých stránkách, omotaly si je kolem sebe, staly se jejich součástí a společně vytvořily příběh.
Ale vy jste u toho pořád ještě nebyli. Až jednoho dne jste bloumali mezi knižními regály a ze všech knížek na světě jste si vybrali zrovna tuhle. Neberte si to osobně. Vůbec netvrdím, že nejste důležití. Jakmile jste se pustili do čtení, probudili jste svou představivostí celý příběh. Opravdu v lese spadne strom, když jeho pád nikdo neslyší? Opravdu žije postava v knížce, kterou nikdo nečte? Když očima hltáte řádky a příběh se vám přehrává v hlavě, postavy se dají do pohybu, promlouvají k vám a ožívají. Komu příběh vlastně patří? Spisovateli, který jej vytvořil? Postavám, které ho rozvíjejí? Nebo snad vám, čtenářům, kteří mu vdechnete život? Možná jeden nemůže existovat bez ostatních.
Možná že bez téhle kouzelné trojice by příběh byl jen prázdnými slovy na papíře.

Stáhněte si delší ukázku: PDF (tato ukázka je šířena pouze za účelem propagace knihy podle zákona č. 121/2000 Sb., §32)

MŮJ KOMENTÁŘ

Když jsem začala číst, byla jsem trochu zmatená. Jsem zvyklá, že se jde rovnou k ději, ale toto bylo příliš. Ta nejzajímavější část, tedy vytahování prince z pohádky, učení ho nejzákladnějších věcí… to bylo to, na co jsem se těšila. Proč to tady není? říkala jsem si. Proč jsme se ocitli už za tímto bodem v ději? A pak jsem to zjistila. Tato knížka je druhý díl.

Nevěděla jsem to. Na obálce se to nikde nepíše. Všude na internetu píšou, že nevadí, když se pustíme rovnou do druhého dílu, ale já musím říct, že mi to trošku vadilo. Byla bych mnohem radši, kdybych postavy už znala, a nemusela se s nimi seznamovat „v průběhu“. Přestože jsem si později na tento fakt zvykla, docela mě to zklamalo a nedokázala jsem pochopit, proč CooBoo vydalo nejdříve druhý díl.

Jinak jsem musím říct, že mě knížka příjemně překvapila. Sice jsem se v ní „nenašla“, co jsem hledala, ale musím přiznat, že mi to přišlo opravdu sladké a pěkně udělané. Očekávala jsem, že to bude realistické, ale nakonec to bylo hodně pohádkové… ale v tomto příběhu to je asi jen dobře. Plakala bych, kdyby to tak nebylo. Což o to, já jsem plakala stejně, ale alespoň to dobře dopadlo. /Relativně./

Jde v podstatě o to, že v této knížce se pořád přesouvají postavy z pohádky do reality a naopak, nějaká zmizí, nějaká vypadne, nějaké se vymění… A způsobuje to mnoho vtipných, krásných, ale i šíleně smutných situací. Líbilo se mi, že až na jedno úmrtí se všechno krásně vyřešilo, všechno našlo svůj pěkný konec, tedy až na SPOILER Delilahinu kamarádku Jules, která se zamilovala do Edgara ze skutečného světa, prožili spolu pohádku a potom k sobě již nenašli cestu ve světě skutečném, což se ukázalo jako moudrý počin (vhledem ke konci).

Ten konec. Já jsem opravdu doufala, že to takhle skončí. Vím, že ve skutečném světě to takhle nejde, ale opravdu chceme číst o smutné realitě, když nějaká knížka může skončit takhle krásně? Čímž se dostáváme k etické otázce, jestli je správné nechat postavy z knížek umírat, a do toho bych se pouštěla nerada. 😀

Co se mi na téhle knížce ještě opravdu líbilo – tedy kromě děje – byly „úvahové“ vsuvky mezi jednotlivými částmi knihy. Část z toho, co je hned na začátku, jsem vám dala do ukázky (viz výše), a to je také důvod, proč jsem si knížku vybrala.

Přestože to skončilo až moc srdíčkovsky, opravdu se mi to moc líbilo. Nebylo to plné klišé a přestože to byla „pohádka“, netušili jste, jak to skončí. Deset bodů z deseti za řešení Edgarova problému s mámou, deset bodů z deseti za barvité vyprávění a dala bych i deset bodů z deseti za tuto knížku, ale vzhledem k tomu, že již body nedávám, si to budu muset nechat na jindy. 😀

MOJE HODNOCENÍ (více info)

POVRCHNOSTI ANEB NA VZHLEDU ZÁLEŽÍ

Obálka: ok

Voňavost knížky: ano

Grafické zpracování knížky: ano

(Vzadu byly krásné ilustrace!) 🙂

ALE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE TO, CO SE SKRÝVÁ UVNITŘ

Děj a zápletka: ano

Postavy: ano

Čtivost: ano

Uvěřitelnost: ne

Originalita: ano

Koherence (návaznost textu): ok

(To je za ten druhý díl.) 😦

Autorův rukopis: yop

Zakončení: ano

ZÁVĚREČNÉ ROZHODNUTÍ

ano-big

CIZOKRAJNÉ OBÁLKY

VÍCE INFO O KNIZE

Poprvé vydáno v New Yorku v roce 2015, do češtiny knihu přeložila Miroslava Mrázová, CooBoo publikovalo knihu v roce 2016, 1. vydání.

Další info na oficiálních stránkách CooBoo. 

KOMENTÁŘE

! V některých prohlížečích musíte rozkliknout bublinku pod článkem pro zobrazení komentářů. !

One thought on “Jodi Picoultová, Samantha van Leerová: Láska mezi písmenky (Mezi řádky #2)

  1. Pingback: Marry Kiss Cliff tag – Tohle ANO, tohle NE

Zanechat Odpověď

