Lindsey Leavittová: Princezna k pronajmutí (#1)

Když jsem viděla tuhle knížku v knihkupectví, zaradovala jsem se: Konečně něco, co zaplní tu díru v mém srdci, co se tam objevila po dočtení série Princezniny deníky od Meg Cabotové. Radostně jsem si knížku koupila… a zjistila jsem, že je to něco docela jiného. Naštěstí, nebo bohužel?

untitled-1

OFICIÁLNÍ ANOTACE

Když čtrnáctiletou Desi Bascombovou objeví elitní agentura Façade – poskytující dvojníky členům královských rodin – její fádní život se v mžiku stane naprosto senzačním. Jak vysvětluje agentka Meredith, Desi má vzácné magické schopnosti: když si nanese na tváře starověkou egyptskou „královskou růž“, dočasně se promění v dokonalou dvojnici kterékoli princezny, jež potřebuje využít jejích služeb. Sen se stane skutečností, nebo snad ne?

Jak se to vezme. Desi brzy zjistí, že zaskakovat za princezny vyžaduje mnohem víc než nosit korunku a mávat do kamer. Schválně, co byste dělali vy, kdyby vás šikanovala starší sestra, vyčítala vám kila navíc a nutila vás držet drastickou dietu? Nebo kdybyste měli před celým amazonským domorodým kmenem předvést rituální tanec, o němž nemáte ani páru? Anebo kdyby se zničehonic objevil princeznin přítel, aby jí taktně naznačil, že mezi nimi je konec, a vy byste přitom věděli, že ona si přeje pravý opak?

V prvním díle téhle bláznivé trilogie se sen jedné dívky o přepychovém životě promění v něco většího: v přání pozitivně ovlivňovat chod věcí. A Desiin vliv skutečně nelze přehlédnout – je to jedno královské fiasko za druhým.

UKÁZKA

Kdyby se podle mého života točil film – Příběh Desi Bascombové odhalen – využila bych umělecké licence a provedla pár drobných úprav. Například dějiště bych přestěhovala někam mimo Sproutville, domovské město idažského festivalu Bramborové dny. A děj posunula zpátky do čtyřicátých nebo padesátých let minulého století, do doby rozevlátých šátků, oslnivého půvabu a vydatné – co pořád máte proti máslu? – kuchyně. A do hlavní role bych obsadila Audrey Hepburnovou (nebo mladičkou Julii Andrewsovou, kdyby Audrey zrovna pracovala na jiném projektu). No a pak bych ještě režisérovi předložila několik malých návrhů, prostě aby jinak dosti tragický scénář získal trochu jiskru.
1. Neoblékejte mě jako hlodavce na steroidech. To, že modelky se nepromenují po mole v kostýmu sviště, má svůj důvod. Ve skutečnosti je těch důvodů celkem milion devět set třináct, ale na to, abych je tu vyjmenovávala, jsou vesměs příliš děsivé.
2. Dejte mi nějakou letní brigádu, co bude víc cool než rozdávat v nákupním centru před zverimexem kupony na akvarijní rybičky. A „cool“ myslím doslova, tedy chladivou. Nefungující klimatizace + nejhorší pracovní „oblek“ na světě = smradlavá, chlupatá sauna.
3. Neponižujte mě v přítomnosti slavných osobností. Nikdy. V podstatě můj současný život vůbec nenatáčejte.
Ačkoli moment. Mít naraženou tříkilovou hlavu sviště obnášelo přece jen jednu výhodu: zatímco jsem jménem firmy Kouzelní mazlíčci strkala kolemjdoucím kupony, objímala mrňata a mávala tlapkou, mohla jsem v nákupním centru kohokoli tajně pozorovat a on neviděl nic než svišťův neměnný úsměv. Takže když jsem načapala nedávno korunovanou Miss Sproutville, bramborovou princeznu Celeste Juniperovou, jak u fontány flirtuje s Haydenem Garrisonem, do kterého jsem už čtyři roky zamilovaná, má muka byla dokonale skryta.

MOJE HODNOCENÍ (více info)

POVRCHNOSTI ANEB NA VZHLEDU ZÁLEŽÍ

Obálka: ano

Voňavost knížky: ano

Grafické zpracování knížky: ok

ALE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE TO, CO SE SKRÝVÁ UVNITŘ

Děj a zápletka: ano

Postavy: ano

Čtivost: ano

Uvěřitelnost: ne

Originalita: ano

Koherence (návaznost textu): ano

Autorův rukopis: ok

Zakončení: ok

MŮJ KOMENTÁŘ

Jak již jsem řekla, čekala jsem, že to bude trochu něco jiného. Myslela jsem si, že hlavní hrdinka bude zaskakovat za princezny, ale ve svém volném čase – respektive, že se bude mísit její práce s jejím osobném životem. Jenže tady vždy, když zaskakovala, čas v jejím životě se zastavil. Dává to víc smysl, protože jinak by to asi rodičům špatně vysvětlovala, když je ještě dítě – ale zarazilo mě to, neboť děj v jejím soukromém životě vlastně skoro vůbec nepostoupil, a na to jsem se hodně těšila.

Zadruhé, čekala jsem, že tam bude nějak víc vysvětleno, jak je to s MP (magickým potenciálem). Když čtu takovouhle knížku, ráda si poslechnu nějaké „rádoby-vědecké“ vysvětlení. Ozářil jí asteroid, snědla magickou houbu nebo tak něco. A to mi tady trochu chybělo. Z nějakého důvodu našla magické rybky, a najednou z ní byla jedinečná dívka. A jenom ona může používat kouzelnou pudřenku. Což je takové hodně pohádkové. Ale tak to nejspíš má i být, vzhledem k tomu, že knížka je zaměřena na dívky ve věku 12-14 let. Mé 13ti-leté já by bylo nadšené z takovéhle knížky.

Pokud ale opomenu tyto dvě mé výtky, tak si víceméně nemám na co stěžovat. Hlavní hrdinka je celkem sympatická (i když trošku ztřeštěná), děj nikde nevázne a pěkně se to čte. Je uklidňující číst po dlouhé době knížku, kde není žádná vražda, násilí, intriky, hříchy a tak dále. Člověka to trošku uklidní, když si říká, že alespoň pro mladší publikum pořád existují milé a pěkné knížky.

ZÁVĚREČNÉ ROZHODNUTÍ

ano-big

Tuhle knížku si přečtěte, pokud chcete něco opravdu oddychového, u čeho nemusíte moc přemýšlet. A pak ji můžete věnovat mladší sestře/sestřenici/kamarádce. Protože myslím, že holky chodící na základní školu tuhle knížku musí milovat. Já bych ji v tom věku milovala.

UŽITEČNÉ ODKAZY

Více informací o knize najdete na stránkách BBArtu.
Ukázku e-booku naleznete na PalmKnihách. Tam si můžete také koupit celou e-knihu.

KOMENTÁŘE

! V některých prohlížečích musíte rozkliknout bublinku pod článkem pro zobrazení komentářů. !

Zanechat Odpověď

