Rainbow Rowellová – Fangirl

Tuhle knížku jsem v knihkupectví přecházela hodně dlouho. Nějak mě nazaujala, říkala jsem si, že si prostě koupím nějakou jinou… pak jsem v knihkupectví vzala do ruky knížku Nedej se, od stejné autorky. Knížku otočím a čtu… „Hrdiny této knížky znáte už z autorčiny předešlé knížky Fangirl…“ A tehdy jsem se rozhodla, že si ji koupím. A tuhle hned potom, pokud mě tato zaujme.

download.jpg

OFICIÁLNÍ ANOTACE

Ačkoli jsou až na fyzickou podobu každá úplně jiná, Cath odjakživa sdílela se svým dvojčetem Wren všechno: oblečení, trápení s rodiči i vášeň pro knížky o mladém kouzelníkovi Simonu Snowovi. Jenomže teď obě nastupují na vysokou školu a Wren poprvé nechala Cath na holičkách – nechce s ní bydlet na koleji. Potíž je v tom, že Cath na rozdíl od sestry není právě společensky zdatná. Jejím přirozeným prostředím je internet, kde se nemusí nikomu dívat z očí do očí a kde tisíce fanoušků nadšeně čtou její povídky ze světa Simona Snowa. A to je svět na hony vzdálený bludišti školních budov, v němž číhají nástrahy v podobě všech možných fobií, děsivých spolubydlících s neodbytnými kamarády a profesorek tvůrčího psaní, které o fanfikcích nechtějí ani slyšet. Co ale Cath zbývá, než zachovat klid a nedat se?

MOJE HODNOCENÍ (více info)

POVRCHNOSTI ANEB NA VZHLEDU ZÁLEŽÍ

Obálka: ano

Voňavost knížky: ano

Grafické zpracování knížky: ok

ALE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE TO, CO SE SKRÝVÁ UVNITŘ

Děj a zápletka: ok

Postavy: ano

Čtivost: ok

Uvěřitelnost: ok

Originalita: ok

Koherence (návaznost textu): ok

Autorův rukopis: ok

Zakončení: ne

MŮJ KOMENTÁŘ

Musím uznat, že z knížky jsem byla dost zklamaná. Čekala jsem, že tam bude víc o vysokoškolském životě, víc o tom, proč vlastně člověk píše fanfikce… protože to pořád nedokážu pochopit.

Psát fanfikce mi vždycky přišlo jako hrozná ztráta času. Zaprvé – nikdy to nemůžete vydat, nikdy se pod to nemůžete podepsat… jste jen fanoušci, nejste skuteční autoři. Zadruhé – vždycky mi to přišlo, jako bych psala něco, co se tváří jako můj oblíbený příběh, ale ve skutečnosti je to… jiné, divné. Kradu autorovi něco, co mělo být jen jeho. Zatřetí – kdo by to asi četl? Je jasné, že v posledním bodě jsem se spletla. Čtou to miliony lidí. Ale ani tomu jsem nikdy nedokázala porozumět. Když už mě bavilo fanfikce psát, nikdy mě nebavilo je číst.

Ale chápu, že psát je je pro někoho smysluplnou náplní času. Můžete si na tom procvičit psaní. A právě proto jsem se rozhodla neodsuzovat hlavní hrdinku a knížku hned na počátku. Prostě jsem si řekla, že čtu o něčem, co jsem ještě nikdy nečetla… a vrhla jsem se do toho.

Cath mi přišla jako celkem sympatická hlavní hrdinka s menší sociální fobií. Místo toho, aby se vydala na cestu do jídelny, jedla pořád samé energy tyčinky. (Což je další věc, kterou nedokážu pochopit – když si dám jednu energy tyčinku, několik dní nemohu další ani vidět.) Levi byl sympaťák a dělal celou knížku snesitelnou. Wren trošku naivní, ale dobře. Tátu jsem si oblíbila asi nejvíc. Takže za postavy přičítám knížce body k dobru.

Na co jsem se ale sama sebe pořád ptala, bylo: O čem ta kniha sakra vůbec je? O první lásce? To moc ne, na to je to hrozně povrchní a ani se sebe pořádně nedotknou. O psychologii psaní fanfikcí… no… taky moc ne. O tom, jak je opustila máma? No… trochu… O tom, jak je jich táta blázen? Taky malinko… A co ten Nick? Proč tam vůbec byl…? Doufala jsem, že na konci získám nějaké odpovědi, ale byla jsem jen zklamaná. Přišlo mi, že to byl jen takový povrchní pohled letem světem do Cathina vysokoškolského života, bez jakékoliv hloubky nebo zakončení. Líbilo se mi, že na konci si koupili poslední díl Simona. Ale jak to tedy dopadlo s Nedej se? Dopsala to Cath včas? Jak to bylo s Levim o prázdninách? Cath vyhrála nějakou cenu, ale… co? Jak?

Co mě štvalo ale na knížce nejvíc, byly vsuvky jak „originálu“ od Gemmy T. Leslieové, tak fanfikce od Cath. Jelikož jsem příběh Simona neznala (což nikdo nemůže, protože žádná série o něm neexistuje), přišlo mi to jako naprosté útržky bez smyslu… sice je všem nadmíru jasné, že je to něco jako Harry Potter, trošku pokroucený, ne tak dobrý… ale proč? Tyto odbočky od příběhu byly nudné, naprosto nesouvisely s příběhem a chvilky, kdy Cath předčítala Levimu, jsem se mohla zbláznit. Kdy už to skončí, říkala jsem si. V tento okamžik, když tuším, že další knížka Nedej se (díky které jsem si koupila knížku tuto) je jen fanfikce, vím, že si ji nikdy nepřečtu.

Jinak nemůžu říct, že by se knížka nečetla dobře. To né. Četla. Jen jsem nějak nedokázala pochopit, proč zrovna tohle čtu a k čemu mi to bude dobré. Nebo spíš… doufala jsem, že to nakonec pochopím, ale když se tak nestalo… byla jsem jen zklamaná.

Je to knížka s dobrým potenciálem. Kdyby se autorka rozhodla, o čem chce psát, a držela se toho, bylo by to fajn. Takhle mi to ale přišlo, že potřebovala nějakou kostru, nějaký příběh, na které by mohla nalepit přepracované fanfikce o Harrym Potterovi, které kdysi napsala. Autorka umí psát, ale tohle se jí moc nepovedlo. Není to odpad, ale není to ani klenot. Tudíž vám toto dílo nemohu doporučit.

P.S. Opravdu se to stalo? Byla tam fanfikce o tom, jak Harry/Simon a Baz/Malfoy bojují s obřím vraždícím velikonočním králíkem? Malfoy je upír? A pak se hodinu líbají? Jakože… fák!

ZÁVĚREČNÉ ROZHODNUTÍ

ok-big

CIZOKRAJNÉ OBÁLKY

UŽITEČNÉ ODKAZY

Ukázka na stránkách vydavatelství.

KOMENTÁŘE

! V některých prohlížečích musíte rozkliknout bublinku pod článkem pro zobrazení komentářů. !

Zanechat Odpověď

