Jenny Han: Bez tebe to není léto (Léto #2)

Když jsem dočetla první díl s názvem Léto, kdy jsem zkrásněla, měla jsem v hlavě spoustu otazníků. Autorka to má očividně ráda. Na konec hodí nějakou scénu, kterou právě teď nikdo nechápe, ale pochopíme ji, když si přečteme další díl. Naštvávající, ale chytré. Tak jsem se do dalšího dílu hned pustila.

Bez-tebe-to-neni-leto.gif

OFICIÁLNÍ ANOTACE

Dva bratři. Jedna opravdová láska. Léto už nikdy nebude takové jako dřív.

Belly strávila dosud každé léto svého života v domě na pláži v městečku Cousins. Jenomže teď se všechno změnilo. Když už to téměř vypadalo, že s Konrádem, svou osudovou láskou, přece jen začne chodit, nakonec skončila jen se zlomeným srdcem. A teď ji čeká vůbec první léto doma, ve městě. Bez pláže, bez oceánu a hlavně bez těch, které má po své rodině nejraději na světě — bez Susanny, bez Jeremiáše a samozřejmě i bez Konráda. Nejlepší Bellyina kamarádka Taylor má spoustu náhradních prázdninových plánů („Vždyť i tady jsou super kluci! A bazén taky, no ne, Belly?“). Jenomže pak jednoho dne zazvoní Belly mobil a Jeremiáš jí oznamuje, že Konrád zmizel. Všechno napovídá tomu, že odjel do Cousins. Proč? Co ho k tomu přimělo? A tak se Belly s Jeremiášem vydávají na záchrannou misi do tolik milovaného letního domu.
Zažije sedmnáctiletá Belly nakonec jen další léto plné naděje a trápení, které jí její láska ke Konrádovi přináší? Nebo se ho už konečně dokáže vzdát a zařídit si vlastní život?

UKÁZKA

Byl horký letní den v Cousins. Ležela jsem u bazénu a obličej jsem měla přikrytý časopisem. Máma si vykládala pasiáns na verandě a Susanna chystala něco v kuchyni. Nejspíš nám brzy přinese sklenice ledového čaje a mně knížku, co bych si měla přečíst. Nějaký zamilovaný románek. Konrád, Jeremiáš a Steven celé dopoledne surfovali. V noci byla silná bouřka. Konrád s Jeremiášem se vrátili domů o něco dřív. Slyšela jsem je ještě předtím, než jsem je uviděla. Na schodech se zrovna řehtali tomu, jak Steven během jedné obzvláště drsné vlny ztratil kraťasy. Pak přišel Konrád za mnou, nadzvedl mi umaštěný časopis z obličeje a zakřenil se. „Máš na tvářích obtisknutý nějaký slova.“ Zamžourala jsem na něj. „Jaký?“ Přidřepl si ke mně. „Nemůžu to přečíst. Počkej…“ Pak na mě upřel vážný — typicky konrádovský — pohled. Naklonil se a políbil mě. Měl z moře pořád ještě studené a slané rty. „Měli byste si pořídit svůj pokoj,“ ozval se Jeremiáš, ale já věděla, že si dělá legraci. Když se k nám zezadu přiblížil, zamrkal na mě, popadl Konráda a hodil ho do bazénu. Pak se hned vrhl za ním a zakřičel: „Pojď za náma, Belly!“ Takže jsem tam samozřejmě skočila taky. Voda byla prima. Lepší než prima. Jako vždycky bylo Cousins to jediné místo na světě, kde jsem chtěla být.

„Haló, slyšíš, co ti říkám?“ Otevřela jsem oči. Před obličejem mi luskala prsty Taylor. „Promiň,“ omlouvala jsem se. „Cos říkala?“ Nebyla jsem v Cousins. Já a Konrád jsme spolu nechodili a Susanna byla mrtvá. Už nikdy se to nebude opakovat. Uběhly právě — Kolik dní to vlastně bylo? Kolik dní přesně? — dva měsíce od Susanniny smrti, a já tomu pořád nemohla uvěřit. Nedokázala jsem se přesvědčit, abych tomu uvěřila. Když zemře někdo, koho milujete, máte pocit, že se to ve skutečnosti nestalo. Přijde vám, jako by se to stalo někomu jinému. Jako by to byl něčí cizí život. Nikdy jsem nebyla moc dobrá na abstraktní pojmy. Co to znamená, když někdo skutečně navždy odejde? Někdy zavřu oči a v duchu si stále dokola opakuju: není to pravda, není to pravda, není to skutečnost. Tohle není můj život. Jenomže to můj život je. Můj život v této chvíli. Můj život potom.

MŮJ KOMENTÁŘ

Poslední díl skončil napůl smutně, napůl dobře – vypadalo to, že Belly bude konečně s Konrádem a Susanna to možná přežije. Jenže jak nám napověděla už první kapitola v téhle knížce, nakonec to bylo všechno špatně. S Konrádem nechodila. Ať se stalo cokoliv, bylo to pryč. Susanna byla mrtvá – a tak tahle knížka byla jedna velká deprese, jedno velké vracení se ve vzpomínkách zpět a samé co by kdyby.

Jenže to bylo asi dobře, že děj nezkejsnul na místě a nebylo to jen samé sluníčkové vzpomínkové vyprávění. Bylo to napínavé a já jsem pořád doufala, že si konečně Belly uvědomí, že Jeremiáš je pro ní ten pravý, ne Konrád – že Konrád je prostě jenom blbec. Né, že bych ho neměla ráda jako většinou nemám ráda ostatní hrdiny v knížkách – ale tady se ten kluk prostě chová jako debil a není pro to žádná omluva. Nebo jo?

Vlastně nevím, co všechno se v téhle knížce dělo – zase tolik se toho nestalo – ale přečetla jsem si opravdu rychle, na jeden nádech.

Co mi u tohohle dílu vadilo, byla rozházenost příběhu. Kromě příběhu ze současnosti tu byl také Jeremiášův pohled, vzpomínky na věci, co se staly mezi jednotlivými knížkami a vzpomínky na Bellyno dětství. A musím říct, že chvilkami jsem se v tom dost ztrácela a nevěděla jsem, co se stalo kdy.

Ke konci jsem byla nadšená. Ale samozřejmě, jakmile jsem si přečetla „o dva roky později“, sevřelo se mi srdce. Sice to je jen nástin toho, co se stane, ale já v tom mám jasno. Určitě bude mít skvělý vztah s Jeremiášem, ale přijde Konrád a všechno sesere. Prosím, prosím, ať se to nestane. To bych asi nezvládla. Ale uvidíme.

MOJE HODNOCENÍ (více info)

POVRCHNOSTI ANEB NA VZHLEDU ZÁLEŽÍ

Obálka: ok

Voňavost knížky: ano

Grafické zpracování knížky: ok

ALE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE TO, CO SE SKRÝVÁ UVNITŘ

Děj a zápletka: ano

Postavy: ano

Čtivost: ano

Uvěřitelnost: ano

Originalita: ano

Koherence (návaznost textu): ne

Musím udělit nějaké trestné body za to přeskakování v ději. Kdo se v tom měl vyznat?

Autorův rukopis: ok

Zakončení: ok

Dala bych ano za samotný konec. Ale to o dva roky později… to mě dorazilo. Já chci mít radost z dočtené knihy, a oni mi udělají tohle! Stejně bych si přečetla další díl, sakra!

ZÁVĚREČNÉ ROZHODNUTÍ

ano-big

Knihu doporučuji. Ale radím, ať si nejdříve přečtete první díl. 🙂

CIZOKRAJNÉ OBÁLKY

KOMENTÁŘE

! V některých prohlížečích musíte rozkliknout bublinku pod článkem pro zobrazení komentářů. !

One thought on “Jenny Han: Bez tebe to není léto (Léto #2)

  1. Pingback: Jenny Han: Vždycky budeme mít léto (Léto #3) | Tohle ANO, tohle NE

Zanechat Odpověď

