Jak je to s těmi recenzními výtisky

Brouzdala jsem po netu, když jsem narazilo na video od mojí oblíbené Marillee. Nabádala nás k tomu, abychom vyjádřili svůj názor na recenzní výtisky. A jelikož nejsem veliký fanoušek dlouhého komentování na youtube, rozhodla jsem se svůj názor sepsat sem a odpovědět na stejné otázky, jako Marillee.

Recenzní výtisky. Dobro nebo zlo?

Recenzní výtisky jsou podle mě skvělá věc. Člověk dostane knížku a napíše na ni recenzi. Sama jsem několik takových knížek dostala a recenze si můžete přečíst zde na stránkách. (Recenze jsem psala pro Fragment – než se spojili s Albatros Media – a pro Omegu).

Někteří lidé argumentují proti recenzním výtiskům tím, že je to provize, úplatek. Dostanete knížku a tudíž o ní musíte napsat něco dobrého. Chápu, proč to lidi napadá. Sama, když jsem dostala knížku, která se mi moc nelíbila, měla jsem pocit, že by bylo ode mě zlé napsat, že to byla srajda. (I to bylo jedním z důvodů, proč jsem se rozhodla na tého stránce hodnotit podle tabulky, kterou můžete najít u mých knižních recenzí – kde hodnotím jednotlivé části knížky a nikoliv celek jako takový.) Na druhou stranu, co by to bylo za recenzi, kdybyste napsali, že je to srajda? Nebo i kdybyste napsali jenom, že je to žůža knížka? Naštěstí, svět není nikdy jenom černý nebo bílý.

Když píšu recenzi, snažím se být objektivní jak nejvíc to jen jde, a argumentovat. Ale jsem jenom člověk a mám na to svůj pohled – hodnotím, co se mi líbí, co se mi nelíbí, a je to jenom můj názor. Nikdy jsem nelhala, když se mi něco nelíbilo, prostě jsem to napsala, ale nerozmazávala jsem to. Ať toho bylo více, nebo méně. Děsila jsem se okamžiku, kdy dostanu recenzní výtisk na knížku, která bude celá špatná, ale koneckonců… dostala jsem knížku na recenzi. Ne na reklamu.

Založit si blog jenom proto, abyste dostávali recenzní výtisky?

Pokud umíte psát a chcete to dělat – myslíte si, že vás to bude bavit – jděte do toho. Pokud k psaní ale nemáte žádný vztah a vaše jediná vize jsou ty knížky, věřte mi, že vás to brzy omrzí a budete to flákat – a to se vydavatelstvím nebude líbit.

Jak je těžké je získat

A když už si ten blog založíte, je tu další úkol: jak je získat. Pokud jste nováčci a nejste profláklí u všech vydavatelství, je to docela oříšek. Protože nevím, jestli to víte, ale recenzní výtisky nerostou na stromech. Musíte si sehnat někoho, kdo vám je dá, a bohužel je to v poslední době horší a horší. Počet knižních blogerů roste (ach, kde je ten svět, když jsem začínala!), ale knížek se vydává stejné množství. Navíc většinu vydavatelství pomalu schramstlo Albatros Media a.s. a ti mají svojí ucelenou databázi, do které je celkem obtížné se dostat, pokud tam někoho osobně neznáte nebo nejste super-čtení. Takže možností ubývá a vy musíte být kreativní a hledat jinde.

Prodat recenzní výtisky?

Už jenom při otázce jsem sebou trhla. Moje knížky? MOJE KNÍŽKY! Ať jsem je získala jakkoliv, jsou moje a chci si je nechat – co nejdéle to půjde (budu na ně mít místo). Ale chápu, že mnozí lidé nemají na knížky místo nebo k nim jako materiálním objektům nemají takový vztah – takže chápu, když je prodají. Co mi nepřijde pěkné, když se někdo snaží recenzní výtisky prodávat za téměř plnou cenu – a to se pro ně stane zdrojem výdělku.

Je to pracné, psát recenze?

Když jsem psala recenze dřív, zabralo mi to tak 3 hodiny. (Příklad takové recenze zde.) Tehdy jsem psala i vlastní anotaci, hodnocení, dávala jsem spoustu ukázek a tak. A tohle dělám, když dostanu recenzní výtisk nebo jsem z knížky opravdu nadšená. OPRAVDU se snažím. Jinak samozřejmě píšu i kratší recenze – ale to dělám jen když jsem si knížku sama koupila nebo se mi nelíbila tolik, abych se mohla tolik rozepsat a nebylo to jenom házení špíny. (Příklad zde.)

Můj příběh

Svůj první recenzní výtisk jsem dostala od Fragmentu. Erebos. Když jsem knížku dostala na poště, měla jsem strašně velkou radost – možná se to ani nedá popsat slovy. Od té doby jsem dostala pár dalších – zpravidla o prázdninách, když jsem měla čas číst. Aktuálně žádné nedostávám, protože jsem se do recenzního světa dostala zpátky po dlouhé době.

Takže můj názor? Ano, recenzní výtisky jsou skvělá věc! Ale musíte si je, (bohužel!), zasloužit.

Video

A nakonec samotné video Marillee, které mě inspirovalo k sepsání tohoto článku. 🙂

Komentáře

V některých prohlížečích musíte kliknout na bublinku pod článkem, abyste viděli/mohli přidávat komentáře.

Zanechat Odpověď

