Ben Aaronovitch: Řeky Londýna (Peter Grant #1)

Na tuhle knížku jsem slyšela všude jenom samou chválu. Nový Harry Potter, skvělá městská fantasy. Nemohla jsem se dočkat. A tak když se mi knížka konečně dostala do rukou, nadšeně jsem se do ní pustila.

1645200-reky_londyna

OFICIÁLNÍ ANOTACE

Jedna z nejúspěšnějších městských fantasy uplynulého desetiletí vás zavede do Londýna, ve kterém u policie slouží čarodějové a po ulicích se prohánějí zlovolní duchové či božstva na válečné stezce.

Jmenuji se Peter Grant. Ještě nedávno jsem byl obyčejný četnický zelenáč v řadách londýnské Metropolitní policie. Jedné noci jsem se ale při vyšetřování jisté vraždy pokusil získat svědeckou výpověď od muže, který byl sice mrtvý, ale jinak znepokojivě výřečný, což mi zajistilo pozornost vrchního inspektora Nightingalea, posledního čaroděje Anglie. A právě tehdy začal můj příběh. Nyní jsem policejní detektiv a čarodějův učeň, první učedník za padesát let, a můj svět už není zdaleka tak jednoduchý, jak býval.

MOJE HODNOCENÍ (více info)

POVRCHNOSTI ANEB NA VZHLEDU ZÁLEŽÍ

Obálka: ano

Jedna z nekrásnějších obálek, co jsem za poslední léta viděla!

Voňavost knížky: ok

Grafické zpracování knížky:  ok

ALE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE TO, CO SE SKRÝVÁ UVNITŘ

Děj a zápletka: ok

Postavy: ok

Čtivost: ok

Uvěřitelnost: ok

Originalita: ano

Koherence (návaznost textu): ok

Autorův rukopis: ok

Zakončení: ne

MŮJ KOMENTÁŘ K HODNOCENÍ

Musím přiznat, že podle recenzí a doporučení od jmen jako Diana Gabaldon jsem očekávala něco mnohem lepšího. Přišlo mi to jako zajímavý nápad – čarodějové existují a pracují pro policii. Ale autor celý tento nápad vůbec nevyčerpal tak, jak jsem očekávala. Ale ano – ještě nikdy jsem nic takového nečetla.

Hlavní hrdina je docela sympatický, velmi otevřený (dokonce nám i pravidelně sděluje stav svého penisu) a dobrý vypravěč. Ještě jeho mistr je dobrá postava, ale jinak musím říct, že všichni ostatní jsou tam mdlí. Na to, že je to série, to mohlo mít více sympatických postav (další detektivové, patolog, kamarád, kamarádka, co já vím), k jejichž osudům by se čtenář rád vracel. A když na obzoru je jedna postava, která má potenciál být v knize přínosnou, vyklube se z ní hlavní pachatel.

Většina případů, co hlavní hrdina řeší, je naprosto nepřehledná a nedovysvětlená, vlastně jsem pořádně nechápala, co se tam děje, a i když jsem to dočetla až do konce, pořád se sama sebe ptám… cooo? A potom ti říční bohové. Proč? Co to je? Jak se to tam hodí? Jakou to tam sakra vůbec hraje roli? Finále v divadle mi připadalo nudné a nezáživné (možná protože neznám klasická anglická loutková představení – a ani nechci), co mě ale zaujalo, je vracení se časem až do dob založení Londýna (a opravdu velmi ráda bych to viděla ve filmu).

Příběh mi nepřijde zase až tak ukončený a mám v hlavě stále spoustu otázek, na které bych ráda slyšela odpovědi. Možná je to tím, že další díl už je v knihkupectvích, a autor očekává, že pro něj hned všichni poběžíme. Ale opravdu nevím, zda-li si ho půjdu koupit. A pokud ano, bude to jenom kvůli krásné obálce.

V knize se také objevují takové absurdity, jako ozubená pochva, která mužům ukusuje jejich chlouby, a odpadávání obličejů. Na druhou stranu je tam představena zajímavá fyzikální teorie. Ale jinak… Jednoznačně to bylo něco jiného, než jsem očekávala, v něčem kniha příjemně překvapila, ale jinak to bylo spíše zklamání.

ZÁVĚREČNÉ ROZHODNUTÍ

ok-big

Tuhle knížku bych nedoporučila, ale zároveň ji nechci úplně hanit. Obsahuje spoustu skvělých originálních nápadů a myšlenek, ale nebyl to jednoduše můj šálek kávy. (Nebo čaje. Když už je to britské.)

DALŠÍ NÁZORY A RECENZE

„Co by se dělo, kdyby dospělý Harry Potter začal pracovat u policie.“ – Diana Gabaldon

„Vynikající městská fantasy, kterou byste si měli přečíst.“ – Patrick Rothfuss

„Zábavné, nápadité a skvělé čtení.“– Charlaine Harrisová

„Na Aaronovitche si dejte dobrý pozor.“ – Peter F. Hamilton

UŽITEČNÉ ODKAZY

Více info na stránkách vydavatelství Argo.

One thought on “Ben Aaronovitch: Řeky Londýna (Peter Grant #1)

  1. Pingback: Jak je to s těmi recenzními výtisky | Tohle ANO, tohle NE

Zanechat Odpověď

