Rick Riordan: Poslední z bohů (Percy Jackson #5)

Toto je velmi stará recenze, která doposud nikdy nebyla publikována. Můj styl psaní se za léta změnil, tak si můžete připomenout, jaké to bylo… asi před 4 lety.

big_percy-jackson-posledni-z-bohu-RQF-87012

MOJE RECENZE

Percy Jackson je polobůh, syn boha moře, Poseidóna. Ale co je ještě důležitější, že je možné, že on je předmětem dávno vyřčené věštby. Kronos a jeho armáda povstává a chystá se zničit Olymp. Ale bohové mají jinou práci. A tak asi zůstane práce opět na polobozích.

Percy tedy verbuje armádu svých přátelů a obsazují Manhattan, aby bránili Empire State Building před nájezdy nestvůr a jiných nechtěných pomstychtivých návštěvníků. Jaký plán má Percy, aby přežil boj s vládcem Titánů? A pomůže mu v tom nějak jeho nový kamarád Nico, Hádův syn?

Tohle je pátý díl naprosto úžasné série od Ricka Riordana – spisovatele, kterému se podařilo oživit řeckou mytologii do součastné doby. A jelikož je to poslední díl, něco jako srdeční záležitost, rozhodla jsem se v dnešní recenzi knížku projít celou a trošku jiným stylem. Čtěte a čtěte.

Předem ještě upozorňuji, že tím, že si přečtete několik následujících sloupců, můžete si odkrýt část děje, takže upozorňuji na něco jako polospoiler. Neprozradím vám ale závěr, říkejme tomu jen příjemné naladění a menší proroctví toho, co se bude dít. Takže pokud chcete mít děj obalený v roušku tajemství, přeskočte až na závěrečné shrnutí na konci článku a vraťte se sem po přečtení knihy, ať můžete srovnat, zda máte stejný názor jako já.

Začíná to zvláštně. Místo klasického problému na nějaké škole se rovnou ocitáme na pláží a jsme uprostřed romantické scény s Rachel. Nevím. Bylo to takové zvláštní. Část mě křičela: ano! Ano! Rachel je lepší než Annabeth. Ale část mě mi připomínalo filmovou Annabeth a to, že ona a Percy by byli dokonalý pár.

Než se ale nad tím stihnu pořádně zamyslet, ocitám se opět na Princezně Andromedě a umírá jeden můj oblíbený polokrevný. (Nemusím vám asi říkat, že Percy to není.) A tak se Percy konečně dostává do Poseidónova paláce, potkává Tysona a svojí poloviční rodinu. Cítila jsem se celkem zklamaná. Asi jako Percy. Sakra, nesnáším, když kniha ovlivňuje moje myšlenky.

Co se týče proroctví, co všichni dělali hned tak ukvapené závěry? A o Bessiem (té hadí krávě) se o něm vůbec neříká, takže nevím, co z toho v Prokletí Titánů dělali takovou vědu. Tohle očividně autor tak trošku dozapomněl dovysvětlit. Škoda. Asi zůstane v akvárku na Olympu napořád.

Následuje zábavné cestování stíny s Nicem. Setkáme se s Lukovou matkou, která je blázen, a vlastně je to podle mě nejsmutnější „kapitolka“ celé knihy. Matka, která miluje syna, pořád věří, že se vrátí, ale on nikde. A to ji nejde na rozum. Tohle mě vždycky rozesmutní. Nesplněné sny, víra v nemožné. Ztracená rodina. Všechno doprovázeno komentáři dosud nezmíněné bohyně domácího krbu, Hestie.

Když Nico zatáhne Percyho do podsvětí, čekáte od Háda nějakou podrazárnu? No ano, rozhodně. Ale bylo to celkem úsměvné, prostě, jen tak, naletět, opět, jako by s tím ještě nikdy Percy neměl zkušenost… A nakonec se konečně dozvídáme, co byl ten Nicem dlouho zmiňovaný plán. Jen řekněme, že mě to velice příjemně překvapilo a hihňala jsem se jako malá holka. Nezranitelnost? Paráda. Upřímně, i když je tohle jedna z mých nejoblíbenějších bájí, nečekala jsem, že ji autor zapojí i do tohohle. Rozhodně potěšující.

Následuje několik vzpomínek. Na dobu, kdy Luke, Thalia a Annabeth byli děti toulající se světem. Proč se Lukova máma zbláznila. Dozvídáme se spoustu nových souvislostí. Později se dočkáme i „flashbacku“ do dob, kdy Nico a Bianca byli děti. A dozvídáme se, kdo byla jejich matka. Tohle se mi líbilo. Mám ráda, když zjišťuji fakta prostřednictvím minulosti. Kladné body za ujasněné záhady.

Následuje začátek dlouhých Manhattanských bojů. Nejdřív nastoupí Morfeus (doteď mě nanapadlo, že morfium je pojmenováno podle toho boha snů – zvláštní), následuje Percyho rozhovor s duchy East River a Hudson (jejich rozhovor o tom, jak Percyho zabít, si zaslouží rozhodně kladné body), válečná porada, kde si jednotlivé sruby rozdělí hlídání mostů díky bohu že v knize je mapka Manhattanu – jinak bych byla ztracená – vím že existuje Manhattanský a Brooklynský most, ale něco jako Hollandův tunel jsem v životě neslyšela) a změť bojů s příšerami a Kronem, který opět skončí remízou. Annabeth zachrání Percymu život, když kryje jeho jediné zrnanitelné místo – jen tak, intuicí – romantika a tak, však víte. Ale Annabeth je zraněná a pomalu umírá.

Ale nic není tak horké jak se zdá. Pomalu vám začne docházet, že Rachel je jasnovidka a Nico se snaží přemluvit otce k boji s Titány. Prométheus (tentokrát na špatné straně) přijde s mírovou vlajkou za Percym si promluvit a dát mu Pandořinu skříňku. Do New Yorku přilétá létající prase, létající – padající vrtulník s Rachel a stádo kentaurů. Pak ale přichází příšera, kterou přemůžou jen Áresovci, ale Clarisse a srub nikde. Konečně zjišťujeme, kdo byl zvěd, ale až potom, co zemře.

Tyhle newyorské boje jsou dosti zdlouhavé. Nevím, proč si poslední dobou všichni autoři na konci prostě musí užít nějakou super-dlouhou a celkem nudnou válku. Tady se pořád něco děje, ale už vám z toho jde hlava kolem. Čtete, ale už ani nevnímáte, co se děje. A to je rozhodně škoda.

SPOILER. Nakonec nás čeká – kdo by to čekal – závěrečná scéna. Boj s Kronem, kterého se zúčastní původní trojka – Percy, Annabeth a Grover. Společně v Kronovi probudí Luka, který sám Krona zabije přes jeho největší slabinu. Takže Luke je hrdina, všichni jsou šťastní a závěrečná dohra může začít.

Rada na Olympu nabídne Percymu nesmrtelnost a místo na Olympu. Juj. Jasně, že odpověď měla znít ano. Zazněla ale jiná. Nevím, jestli jsem byla zklamaná nebo ne, ale věděla jsem, že to nepřijde. Kvůli Annabeth a tak. Místo toho si přál něco jiné a to se naplnilo. KONEC SPOILERU.

Vsuvku s Rachel jsem čekala. Nevím, jestli se mi to líbilo, nebo ne. Nevím moc přesně. Nějak jsem s tím byla od začátku smířená, takže jsem nad tím ani nějak moc nepřemýšlela. Závěr mě ale jinak potěšil. U Dionýsových hlodů jsem se prostě zakuckávala smíchy. A pro milovníky romantiky a happy-endů – i pro ně tu byl dobrý závěr.

Poslední díl úžasné série. Spoustu nestvůr, válka, ale i to, co mám ráda. Percyho neústupnost a… nezranitelnost? Dionýsos a jeho kecy, naprosto neuvěřitelná čtivost a dokonalé nápady. Jsem smutná, že je to poslední díl, ale jednou to přijít muselo. Tahle série je v mnohém lepší než Harry Potter, a to svou osobitostí a originalitou. Takže na to nezapomínejte a rozhodně si ji přečtěte.

MOJE HODNOCENÍ (více info)

POVRCHNOSTI ANEB NA VZHLEDU ZÁLEŽÍ

Obálka: ano

Voňavost knížky: ano

Grafické zpracování knížky: ok

ALE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE TO, CO SE SKRÝVÁ UVNITŘ

Děj a zápletka: ano

Postavy: ano

Čtivost: ano

Uvěřitelnost: ok

Originalita: ano

Koherence (návaznost textu): ano

Autorův rukopis: ano

Zakončení: ano

ZÁVĚREČNÉ ROZHODNUTÍ

ano-big

DALŠÍ OBÁLKY

f73a340195_86591954_o2 d3430a5abb_86592034_o2 c5007d2b7f_86591996_o2 b2d5489b3b_86592098_o28cf8f0500e_86592065_o2 7a4a003c0d_86591928_o2 0a607b7828_86591940_o2

VÍCE INFO O KNIZE

Autor: Rick Riordan • Český název: Poslední z bohů •Originální název: Percy Jackson 5 The Last Olympian •Série: Percy Jackson #5 • České vydání: Fragment, 2011, překlad Dana Chodilová, 410 stran, 145×210, hardback

PÁR SLOV K SÉRII NA ROZLOUČENOU

7410c9592f_86282604_o2

Ještě bych ráda pronesla pár závěrečných slov k sérii obecně. Vlastně jsem to ale už všechno řekla. Rick Riordan je naprosto úžasný autor. Jeho knihy jsou neuvěřitelně napínavé a čtivé, ale není to jen takové povrchní čtení, protože obsahuje několik odkazů, které rozhodně směřují výš. Rozhodně není pravda, že je to kniha jenom pro malé děti.

Percyho jsem si neobyčejně oblíbila. Nevím, jestli je to tím, že na mě přirozeně zapůsobil jeho charakter, nebo tím, že na více než 1500 stránkách do mě vlíval své myšlenky a pocity.

Já prostě miluju takový ty scény plné moci – když najednou někdo zjistí, že je někdo nesmrtelný, že to všechno přežil atd. A to Rick Riordan moc dobře ví a rozhodně to umí používat. I kvůli tomu jsem si sérii hodně oblíbila.

Nevím, co více k tomu ještě dodat – snad jen, že jsem zklamaná, že série je u konce. I když moment. Slyšela jsem, že to není poslední. A tak doufám, že Rudá pyramida bude ještě lepší. (Je to ale možné?) Update k 16.8.2015: Bohužel není.

5d0da1b8f8_86591209_o2.jpg

KOMENTÁŘE

the lizz. | Web | 30. srpna 2015 v 20:03

čtyři roky stará recenze? kdo by to řekl! jinak tyhle knihy mě bohužel nikdy nezaujaly, ale recenze je to moc pěkná:D

Talie | 17. prosince 2015 v 15:49
Hezká recenzce já zbožňuju tuhle sérii knih. Víš že je druhá série asi jo 🙂 že ?

! Pro zobrazení komentářu je v některých prohlížečích nutno kliknout na malou bublinku vpravo dole na této stránce. !

Zanechat Odpověď

