Kai Meyer: Procitnutí (Arkádie #1)

Na český trh přišla další fantasy knížka, jejíž anotace mě zaujala na první pohled. Už tady toho bylo spoustu… čarodějnice, upíři, polobohové, ale co jsem ještě nečetla, to je příběh odehrávající se na Sicílii řešící dlouholeté spory dvou mafiánských klanů – Alcantarů a Carnevarů. Říkala jsem si… juj, to bude něco jako Romeo a Julie, ale tak proč to nezkusit… A jak jsem četla a nečetla můžete zjistit níže.

Untitled-1

MOJE ANOTACE

Rosa Alcantara sice pochází ze Sicílie, ale většinu svého života strávila v Americe se svojí sestrou Zoe. Ta se před několika lety odstěhovala zpět na Sicílii a nechala Rosu samotnou s matkou. Jenže po té děsivé příhodě a ještě děsivějších následcích se rozhodla, že už ve starém životě nemůže zůstat, musí pryč, zkusit něco nového, a tak ji nenapadne nic lepšího, než následovat stopy své sestry a přestěhovat se za tetou Florindou.

Ještě v letadle se seznamujeme jak s Rosinou osobností – kleptomanka, mírně depresivní povaha, skvělá lhářka – tak s Alessandrem, záhadným, celkem pěkným klukem (už myslíte, že víte, kam to bude směřovat?… ano, bude, ale nebude to tak snadné, věřte mi), který se nakonec ukáže být synem capa (=vůdce) klanu Carnevarů. A pokud jsem to ještě nezmínila, Carnevarové a Alcantarové jsou po staletí znepřátelené mafiánské klany.

I přes varování rodiny se nadále Rosa vídá s Alessandrem a přijímá i jeho pozvání na výlet – to ale netuší, že se to všechno zvrhne v boj o přežití a že Alessandro ji vzal jenom s sebou jako pojistku – existuje konkordát mezi klany, který určuje, že členové rodů si navzájem nesmí ublížit. A Alessandrovi jde jeho rodinka pěkně po krku – a tak i když to není romantika, kterou Rosa nenávidí, stejně je trochu zklamaná, že ji Alessandro využil. A pak je tady ta záležitost s tím, že oba klany patří mezi Arkádské dynastie.

MOJE HODNOCENÍ (více info)

POVRCHNOSTI ANEB NA VZHLEDU ZÁLEŽÍ

Obálka: ok

Voňavost knížky: ano

Grafické zpracování knížky: ok

ALE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE TO, CO SE SKRÝVÁ UVNITŘ

Děj a zápletka: ok

Postavy: ok

Čtivost: ano

Uvěřitelnost: ok

Originalita: ano

Koherence (návaznost textu): ano

Autorův rukopis: ano

Zakončení: ano

MŮJ KOMENTÁŘ + UKÁZKY

Arkádské dynastie
Co jsou to Arkádské dynastie? Něco, co z téhle knížky o mafii dělá zároveň také fantasy. Čtenář na začátku knížky to ještě neví, nicméně určitě brzy začne tušit: Arkáďané se dokáží měnit ve zvířata. Carnevarové v kočkovité šelmy, dále budu označovat jako „kočičky“ a Alcantarové v hady, dále jako „háďátka“. No a naše kočičky a háďátka to chtějí utajit, což jim kazí organizace zvaná Tabula, které se díkybohu v téhle knize autor moc nevěnuje. Důležité je ale vědět, že Rosa zatím neprošla proměnou v háďátko, takže i když její sestra a teta se už plazí nocí a její skoro-kluk Alessandro má více chlupů, než dokáže nová žiletka od Gillette odstranit, Rosa neví nic a dál kouká svým najivním pohledem na všechno kolem a neptá se, proč mají doma obrovské terárium. A proč se v něm jednou probudí.

Co se děje dál
SPOILER No, přijde mi zbytečné tady vypisovat celý příběh, ale jenom tak urychleně – Rosa s Alessandrem řeší vraždu Alessandrovy matky, najdou přitom holku spoutanou v řetězech, kterou chtějí osvobodit, párkrát se Rosa porve s Alessandřiným bratrancem, seznamuje se s holkou svojí sestry Lilií, Lilia postřelí bratrance Alessandra, Alessandrův strýc Cesare zabije Liliu, konkordát padá, capo dei capi (prostě super vůdce mafie) ovládá všechny Alcantary a snaží se tak učinit i u Rosy, ale Rosa ho vymění s policií za setkání s otcem holky spoutané v řetězech (její jméno je Iole), všichni se snaží najít sochu pantera a hada někde pod oceánem, Zoe umírá, Florinda umírá, Rosa se snaží osvobodit Alessandra i Iole (zase a zase a zase) a nakonec zabíjí hlavního kápa, kterýho ještě nestihla předat policii, protože vyvraždil její rodinu. Alessandro a Rosa prožijí podivný erotický chlupatý experiment a nahý Alessandro s Rosou zabíjí Cesara, Alessandro se stává hlavou Carnevarů, stává se z něj kravaťák a mění účes (pláču) a znovu se potkávají až na pohřbu rodiny Alcantarů. A v epilogu se jdou spolu potápět. No… sami vidíte, že se tam toho moc neděje. KONEC SPOILERU

Potrat
Ke kapitolce „co se děje dál“ jsem ještě mohla dopsat: A všechno to začalo zabitím Rosina nenarozeného dítěte. Uhm… není to moc časté, že hlavní hrdinky fantasy byly zdrogovány na večírku, mnohonásobně znásilněny, otěhotněly a… pak byly nuceny jít na potrat. Což musím ocenit, že autor zvolil něco nového, co tady ještě nebylo, ale v reálném životě se to stává. Byla jsem nadšená, že všechny události neodstartovali klišé jako stěhování nebo „new girl in town“. Však víte, co tím myslím.

Hlavní hrdinka, Rosa
Mi nebyla moc sympatická, což je docela špatné, když to má být ta postava, se kterou se ztotožňuji. Je to zlodějka a je trochu… bláznivá. Ale to by se všechno dalo zvládnout, přece jenom má toho za sebou dost. Co jsem ale nedokázala přenést přes srdce je její stupidita. Vymyslete si nejstarší trik a ona vám na něj skočí. Například ukradněte její sestře telefon, nalákejte Rosu do pasti. Ona přiběhne, nebude nad tím přemýšlet, zpochybňovat to… nic. A přesto ji všichni berou jako vyvolenou, tu správnou, tu, které se podaří spasit svět. (Proooooooooooč?) Ale na druhou stranu, má zatracený štěstí, takže to stejně všechno dobře dopadne, ať to pokazí jakkoliv. Až na to, že její rodinu povraždí a její „kluk“ Alessandro… no, s tím jsou jen samé problémy.

Ale ano, je to doopravdy zajímavá postava a někdy je docela vtipné sledovat jak její myšlenkové pochody, tak její činy. Ty myšlenky… spíše fascinující.


(…) a začala procházet svůj profil. Narazila na větu: „Byla bych ráda sebevědomá jako moje sestra.“ Měla pocit, že to musela napsat asi před sto lety, a rozhodla se, že tuhle poznámky vymaže, stejně jako všechny ostatní nesmysly, s nimiž už neměla nic společného. Pak ji ale napadlo, že by tak vymazala celého jednoho člověka, její staré já, tu dřívější Rosu z doby před rokem a dříve.
Bylo to pošetilé a dětisnké, ale nedokázala zkrátka svůj profil jen tak vyklidit, jako by vyhazovala krámy z pokoje, do něhož už dlouho nikdo nevkročil. Tyhle dveře už nikdy neotevře. Zároveň ji na tom něco fascinovalo. Rosa, jaká bývala dřív, bude dál na internetu existovat, jako by se vůbec nezměnila. Jako by se svět ani na okamžik nezastavil – a přece se náhle roztočil úplně jiným směrem.


„Existuje jen červená, nebo černá.“
„Červená, nebo černá?“
„Jako v ruletě. Žádná z nich není o nic správnější než druhá. Můžeš přemýšlet, jak dlouho chceš, ale stejně nevymyslíš, která z nich vyhraje. Můžeš o tom přemýšlet zprava zleva, ale nebude ti to nic platné.“


Alessandro a Rosa
Když jsem si myslela, že tohle bude romantický příběh po vzoru Romea a Julie, celkem jsem se spletla. Alessandro Rosu využije a Rosa i když nestála o romantický vztah, stejně je mírně naštvaná. Nakonec se z nich ale stávají… přátelé… pořád ještě neměli DTR talk (=define the relationship)… A nakonec, po – jak jsem již zmiňovala výše – chlupatém erotickém zážitku a několika vzájemných záchranách života si dají pusu. Co bude dál, uvidíme. Možná nakonec skončíme u dýky a jedu. I když jako sentimentalista doufám v něco… víc.


„Nesmějí ti nic udělat, dokud jsem tu, je to tak?“ (…) „Tobě, Alcantaře, nesmí zkřivit ani vlásek na hlavě.“ (…)
„Tak jo,“ prohlásila. „Je to všechno?“
„Ne,“ odpověděl. „Taky tě mám ještě rád. A to je pravda.“
Rozpřáhla se a vlepila mu facku, za to všechno.
Ani se nehnul. „Je to pravda.“
Ubalila mu ještě jednu. Pak se na něj dlouho beze slova dívala.
Nakonec kolem něj prošla a zamířila ke vchodu do vily. „Tak pojď. Zkusíme najít, co hledáš.“


„Měl bych si dělat starosti kvůli kšeftům Carnevarů, kvůli těm, kdo by mě střelili do zad radši hned dneska, a ne až zítra – a místo toho myslím ve dne v noci na tebe.“
Byla z jeho nečekané upřímnosti v šoku: pořád o ní totiž pochybovala. Hleděli si mlčky do očí. Pak se sklonil a políbil ji.
(…) „Tohle se nesmí nikdo dozvědět. Naši vlastní lidé by nás zabili.“


Co se mi líbilo
Rozhodně to je originální nápad. Je to napínavé, pořád se tam něco děje. Někdy to ani nestíháte sledovat. Autor má také v oblibě kapitoly ustřihávat v ten nejnapínavější moment, což já, jak jistě víte, naprosto zbožňuju. Uzavřený celek? Ale prosím vás! Co mě ale zaujalo nejvíc, jsou myšlenky, které jsou v knize zmíněny. (Jako už obvykle.)

Co se mi nelíbilo
Rosina naivita. Jistá Alessandrova nečitelnost. Částečně jeho charakter. Ale pořád si ho představuju jako pěkného kluka, takže je v knížce nepostradatelný. Mírně jsem se ztrácela ve všech těch pojmech a zápletkách – Tabula, Cosa nostra, Hladový muž… ani jsem se neobtěžovala vám je tady vysvětlovat. Jsem si jistá (=doufám), že další díly mi v tom udělají jasněji.

Shrnutí
I když z mého podání to může vyznít dost komicky a podivně, víte, že já vždycky přeháním. Ve skutečnosti – pokud jste to nepoznali – se mi to vážně líbilo. A i když by Rosa mohla být chytřejší a trochu více realističtější, zapůsobilo to na mě. První díl byl zajímavý a rozhodně si přečtu i druhý.


„Jednoho dne,“ prohlásila, „pochytám sny jako motýly.“
„A pak?“ zeptal se.
„Vložím je mezi stránky nějaké tlusté knížky a vylisuju z nich slova.“
„A co když někdo sní pořád jenom o tobě?“
„Tak to už jsme možná oba jenom slova v knížce. Dvě jména mezi všemi ostatními.“


ZÁVĚREČNÉ ROZHODNUTÍ

ano-big

CIZOKRAJNÉ OBÁLKY

VÍCE INFO O KNIZE

Autor: Kai Meyer
Originální název: Arkadien Erwacht
Vydáno: Fragment, 2015
Překlad: Dagmar Steidlová
Kniha: 344 stran, 135×203, paperback

Více na stránkách vydavatelství.

KOMENTÁŘE

Neriah | E-mail | 19. března 2015 v 21:43

O této knize slyším prvně, vypadá to na nevšední nápad. Nějak ale nevím, jestli zrovna tohle je to pravé ořechové pro mě… Asi by mě to úplně nebavilo…

emmablogg | 3. dubna 2015 v 11:06
Tohle je to prave pro mě.

! Pro vložení komentáře je v některých prohlížečích nutno kliknout na malou bublinku vpravo dole na této stránce. !

One thought on “Kai Meyer: Procitnutí (Arkádie #1)

  1. Pingback: Jak je to s těmi recenzními výtisky | Tohle ANO, tohle NE

Zanechat Odpověď

