Ursula Poznanski: Saeculum

Ursula Poznanski se zařadila mezi mé oblíbené autory poté, co jsem si přečetla její geniální knížku Erebos, o které mluvím pořád a nemůžu si pomoct. Doufala jsem, že další knížka od ní bude alespoň z poloviny tak dobrá. A nemýlila jsem se.

Untitled-1

MOJE ANOTACE

Bastian je student medicíny, který se rozhodně nikdy nevyznal ve věcech jako jsou larpy a středověké jarmarky. Pak ale poznal Sandru a ta ho do tohohle všeho zatáhne a nabídne mu, ať s nimi příště na larp jede i on.

Zní to dobře. Pár lidí uprostřed divokého lesa hrající si na středověk. Žádné novodobé vynálezy (a to ani brýle, což Bastianovi nedojde až do poslední chvíle). Ještě než odjede z domova, má podivný telefonát, který mu říká, že nemá jezdit. Ale on jede.

Potkává tam mnoho nových zajímavých lidí, ze kterých ho nejvíce zaujme Iris. Iris ale před něčím utíká, neustále ji to dostihuje, proto se tak hrozně moc těší na několik dní v divočině a mimo civilizaci. Co by se přeci mohlo stát? Hodně. Zvláště, když se jim postupně začnou ztrácet členové výpravy… Že by nakonec tohle místo bylo doopravdy prokleté, jak tvrdí stará legenda?

MOJE HODNOCENÍ (více info)

POVRCHNOSTI ANEB NA VZHLEDU ZÁLEŽÍ

Obálka: ano

Voňavost knížky: ano

Grafické zpracování knížky: ok

ALE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE TO, CO SE SKRÝVÁ UVNITŘ

Děj a zápletka: ano

Postavy: ano

Čtivost: ano

Uvěřitelnost: ano

Originalita: ano

Koherence (návaznost textu): ano

Autorův rukopis: ano

Zakončení: ano

MŮJ KOMENTÁŘ


„Chceš vědět, co pro tebe přichystal osud a co tě čeká?“ Bez okolků ho popadla za ruku a otočila ji dlaní vzhůru.
„Ne, já jen chci vědět, kam se poděla moje přítelkyně,“ odpověděl, zatímco dívka krátkým popraskaným nehtem přejížděla po čarách v jeho dlani.
„Jak vypadá?“
„Velká asi jako ty, štíhlá, oblečená do středověkých červenohnědých šatů se živůtkem.“
„Ach. Počkej… něco vidím… tvá srdeční linie je velmi výrazná… ta osoba, co ji hledáš, má vlnité špinavě blond vlasy, že? A zelené oči. A – jmenuje se Sandra.“
Ohromený Bastian jí ruku vytrhl. „Prima trik. Prozradíš mi, jak to děláš?“
Dívka na něj vážně pohlédla. „To není trik. Znám ji.“


Co bylo dál
Celý příběh navazuje na původní pověst o dvou bratrech, jednom nemanželském a jednom manželském. Když jim zemřel otec, bastard chtěl vidět hrob svého otce. Ale během návštěvy hrobu v podzemní kapli hradu manželského syna zabil právoplatný dědic svého bratra. Ale ještě před smrtí proklel celé panství.

SPOILER V příběhu se dále ztráceli se členové. Všichni získávali podivné vzkazy. Nakonec strávili noc v podzemní šachtě, která se ukázala být chodbou do kaple z pověsti. Skupina získala vzkaz, že naleznou cestu ven, pokud zabijí právoplatného dědice a bastarda nechají odejít. Nedávalo to smysl. Nikdo tam neměl sourozence… Pak se ale ukázalo, že Paul a Bastian jsou bratři. A Bastian je dědic… jak daleko dokážou lidé zajít, aby si zachránili vlastní život?

Všechno to byl ale jenom Paulův geniální plán, jak vydírat jejich otce únosem přiznaného syna. Pomohl mu přitom Simon, naprosto creepy kluk, co sleduje Iris. Zdálo se to jako horror, ale díkybohu to byl thriller. Iris skončila s Bastianem, Simon v blázinci a Paul navázal kontakt s otcem, jak vždycky chtěl. KONEC SPOILERU

Můj názor
Tak tahle kniha se mi hodně líbila. Je psaná neuvěřitelně čtivě a když se do toho zažerete, jednoduše nemůžete přestat, ať se děje cokoliv. A taky dokáže navodit skvělou hororovou atmosféru. Musím uznat, že jsem se hodně bála, zvláště, když jsem to četla v noci a všude jsem slyšela podivné zvuky. Ale… já jsem strašpytel, že.

Moc se mi líbilo, jak brilantně tam bylo vykresleno lidské chování. Jakmile skupinka dostala vzkaz, že musí obětovat Bastiana, najednou… nikdo kromě Iris (a Paula) neřekl, že je to naprostá kravina. Všichni začali věřit, že legenda je pravdivá, a super-pověrčivá Dora jejich teorii jen umocňovala. A tak se objevilo pár pokusů Bastiana zabít. A odmítali jeho lékařskou pomoc, protože pak by bylo těžší mu ublížit… „jsme jen dvě jídla barbarství“. A oni se opravdu chtěli dostat ven.


Soustředil se na hledání natolik, že si ten zvuk uvědomil až se zpožděním. Tiché ssst, jako by někdo vytahoval nějaký předmět z obalu. Ještě než se otočil, uvědomil si, že udělal neomluvitelnou chybu. Bleskově pootočil hlavu a na zdi spatřil dva stíny. Svůj a Georgův, se zdviženou paží.
Bez přemýšlení, jen reflexivně, uskočil stranou, ale nůž ho zasáhl do pravé paže. Pronikavá bolest, chlad, cosi teplého a vlhkého stékajícího po jeho paži.


Celá tá zápletka s kletbou a samotný fakt, že našli tak vzácnou, cennou a starou hrobku… to bylo vážně geniální. Působilo to strašidelně a tak tajuplně, že jsem si jednoduše nemohla pomoct a byla jsem nadšená. Já totiž prostě miluju, když se hrdinové ocitnou v nějakých podivných chodbách a starých ruinách.


Rakve, pomyslel si Bastian. Kamenné hroby. Hrobka. Okamžitě si vybavil Paulovu historku.
„Mezi hroby vypukl strašlivý boj. Vojáci vráželi své meče do těl bezbranných, probodávali je halapartnami, utínali jim hlavy. Stěny hrobky se zbarvily do ruda, zem byla zalitá krví, křik umírajících doléhal až do vesnice a probudil její obyvatele ze spánku.“
Bastian vstoupil do hrobky. Plamen pochodně neklidně poskakoval a vrhal na stěny a zem mihotavé stíny. Našlapoval opatrně – krev sice zaschla už před dávnými časy, ale při představě, že by šlápl na staré kosti a ucítil, jak se mu pod nohama rozpadají, mu přeběhl po zádech mráz.
Sekera, která zůstala zaťatá v lebce obrovského muže. Paže měl doširoka rozpřažené, jako by chtěl kamennou rakev obejmout. Scházela mu hlava.
„Ludolf bez dalšího váhání usekl bratrovi hlavu. Tristramova krev vystříkla na hrob jeho otce a prosákla až k jeho kostem.
Se směsicí hrůzy a zvědavosti zkoumal Bastian ve světle Paulovy pochodně podlahu. Ve vzdálenosti dobrých čtyř metrů zahlédl lebku. Šklebila se na Bastiana, šklebili se na něj všichni, jako by ho chtěli přivítat.


SPOILER Také jsem přemýšlela nad tím, jak je děsivé, že Iris pronásleduje Simon a čeho všeho je schopná, aby před ním unikla, a co on všechno dokáže, aby ji našel a potrestal za to, co mu udělala. Vzpomněla jsem si na to, jak je děsivé být pronásledována… a doufám, že mě to nikdy nepotká.

Dokonalý plán. No, tak bych to moc nenazývala. Paul měl plán, ale bylo v něm tolik mezer, tolik trhlin, že nazývat to dokonalým plánem by bylo přeceňování. Proč vůbec psal, že Bastiana můžou zabít rychle nebo pomalu, že i tak bude přijata jeho oběť? Pro jeho účely by to muselo být pomalu. Proč to komplikovat? Tohle je jenom jeden z příkladů. Ale v knize jeho plán zabral a to je důležité. KONEC SPOILERU

Díky takovýmhle detailům nemůžu říct, že by se mi to líbilo více než Erebos. To rozhodně ne, protože ten byl naprosto jedinečný a geniální. Na druhou stranu, oproti jiným knihám, co jsem v poslední době četla, tahle mě doopravdy zaujala a nemohla jsem přestat číst, jak se to už u téhle autorky stává pravidlem.

Další napínavá, neobyčejně čtivá a zajímavá kniha od německé autorky Ursuly Poznanski. Pokud se rádi bojíte, máte rádi thrillery jevící se jako horory, tajemství, záhady a legendy, tohle je to pravé pro vás. Určitě stojí za přečtení.

ZÁVĚREČNÉ ROZHODNUTÍ

ano-big

INFO O KNIZE

Autor: Ursula Poznanski
Originální název: Saeculum
Vydáno: Fragment, 2014
Překlad: Vladana Hallová
Kniha: 480 stran, 145×210, paperback

Více na oficiálních stránkách Fragmentu.

KOMENTÁŘE

! Pro vložení komentáře je v některých prohlížečích nutno kliknout na malou bublinku vpravo dole na této stránce. !

RickyR | Web | 15. prosince 2014 v 16:14

Vypadá to velice zajímavě. Rozhodně si to nenchám ujít a vyhledám to v nějakých obchodech. Snad to budou mít v Praze v Paláci knih 🙂

Zanechat Odpověď

