Ursula Poznanski: Erebos

Ursula Poznanski se zařadila mezi mé oblíbené autory poté, co jsem si přečetla její geniální knížku Erebos, o které mluvím pořád a nemůžu si pomoct. Doufala jsem, že další knížka od ní bude alespoň z poloviny tak dobrá. A nemýlila jsem se.

big_erebos-hra-ktera-zabiji-SpR-87451

MOJE ANOTACE

Nick Dunmore bydlí v Londýně. Normálně chodí do školy, hraje basket s kamarády a je tajně zamilovaný do holky jménem Emily. Jednoho dne se ale jeho nejlepší kamarád Colin začne chovat divně. Postupem času po škole začne kolovat DVD s tajně utajeným obsahem. Nikdo o něm nesmí mluvit, ba se o něm jen zmínit. I Nick jedno chce. Chce vědět, co na něm sakra je.

Jednoho dne se mu to podaří. Doma rychle běží k počítači a zjistí, že jde o počítačovou hru, velice neobvyklou. Nick si vytvoří postavu temného elfa, Sariuse, a najde cestu skrz několik levelů. Během toho ovšem musí splnit několik úkolů i mimo obrazovku. Hra očividně ví všechno. Kdo Nick je, po čem touží, čeho se bojí, zná i Londýn.

Není možné, aby ta hra fungovala jen tak sama o sobě, no ne? Hra je prostě jen software. A i když Nick v hloubi duše ví, že to není normální a musí to všechno někdo řídit, nechá se do hry strhnout a vypěstuje si pěknou závislost. Ale pak přijde úkol, který nebude chtít splnit…

MOJE HODNOCENÍ (více info)

POVRCHNOSTI ANEB NA VZHLEDU ZÁLEŽÍ

Obálka: ano

Hodnocení ano platí pouze pro červené vydání. Obálka druhého vydání (černá) se mi už nelíbila.

Voňavost knížky: ano

Grafické zpracování knížky: ok

ALE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE TO, CO SE SKRÝVÁ UVNITŘ

Děj a zápletka: ano

Postavy: ano

Čtivost: ano

Uvěřitelnost: ano

Originalita: ano

Koherence (návaznost textu): ano

Autorův rukopis: ano

Zakončení: ano

MŮJ KOMENTÁŘ

Hunger Games?
Když jsem poprvé knihu dostala do ruky, myslela jsem si, že je to jenom něco na obměnu Hunger Games. Aréna – hra. Smrt. Bla bla bla. Ale později, když jsem se do knihy začetla, poznala jsem, jak moc mimo jsem tehdy musela být. V knize jsem objevila genialitu – a tu já prostě zbožňuju.

Nick
Nick je docela neobvyklým typem kluka, co se pro literaturu, kterou čtu já, týče. Jak vzhledově, tak charakterově. Není nějak vyvolený, ani extrémně šarmantní, ani nesvírá osud světa v rukách. Je to prostě typický kluk od vedle, klidně by to mohl být váš soused. To se mi hodně líbí. Že kniha není postavena na jedné dobré postavě.

Dobrodružství v jiné formě
Většinou když čtete dobrodružnou literaturu nebo fantasy, všechno se to odehrává buď v reálném světě nebo v nějaké fantastické zemi, která neexistuje. Co mě ale fascinovalo na této knize, je, že vlastně veškeré dobrodružství zažívá Sarius, Nickova postava v počítačové hře. Boj s nadpřirozenými bytostmi, vodními ženami, žravými žábami, to všechno je úžasné a napínavé a přitom to je jenom hra. Kniha rozhodně nemusí být fantasy proto, aby v sobě měla nadpřirozeno. Úplně jsem zírala nad tímto nápadem, jak originální to prostě je. Ursula Poznanski vytvořila něco, co se ještě nikomu před ní nepodařilo.

Erebos, hra, která žije
26e0a26a54_94184521_o2.jpg
Erebos je velmi neobvyklá hra, jak jsem již řekla. Dobrodružství se odehrává na počítačové obrazovce, ale hráči musí plnit i úkoly ve skutečném světě. Jeden něco koupí a zabalí. Druhý to přenese. Třetí to přenese. Čtvrtý to dostane. Rozbalí. Použije. Další hráč mu poskytne alibi. Je to neuvěřitelné, že jedna hra vlastně zprostředkovává organizovaný zločin, přičemž ten, kdo to řídí, nehne ani prstem.

Navíc hra je neskutečně chytrá. Ví o vás všechno. Informace zjišťuje jak od ostatních, tak z internetu, osobní e-mailové schránky, umí číst, nebo jsou nějací moderátoři, co to všechno jenom řídí a náramně se tím baví?

Dlouhé hodiny jsem přemýšlela nad tím, jak by to mohlo fungovat v reálném životě. Je to vlastně docela geniální a úžasná a duchaplná myšlenka. Nechat všechny udělat špinavou práci a jenom slíznout všechnu odměnu. Stačí mít tým moderátorů. Ti si zapisují vše, co hře sdělíme. Rozdávají úkoly. Zpracovávají. Dokonalý zločin je dokonalý zločin.

Dvě části
Já bych knihu rozdělila na dvě části. První, to je ta dobrodružná. Nick paří hru, popisuje všechno, co se děje, napětí na sebe nenechá dlouho čekat. Druhá část je hned potom, co se hra pro Nicka stane minulostí. Zjišťuje, co všechno mohl napáchat, čeho všeho mohl být součástí a co by se stalo, kdyby splnil svůj poslední úkol. Celý odboj v několika kapitolách. Krapet vyšetřování. Uvažování. Teorie. Paráda.

Finále
…se mi hodně líbilo. Všechno konečně začalo dávat smysl. Jak ta hra funguje, proč jsou na ní všichni tak závislí. Ukáže se i, jaký skutečný protějšek má tajemný Ortolan, proti kterému se ve hře bojuje. I ta romantická část dopadne dobře. Je tam i smutnější část (no jo, jo, brečela jsem, nesuďte mě!), vysvětlení, odhalení herních identit a všechno. Krásně to do sebe tak zapadá, jako puzzle. Tuhle část mám nejradši. Když z nepochopitelné změti informací konečně vytvoříte něco neuvěřitelného.

Oko
Na obalu (na téměř všech, ať už máte jakékoliv vydání v ČR) na vás kouká očičko. Hra, která tě sleduje. Pěkné. Nějaké obaly jsem vám hodila sem do článku, abyste se mohli pokochat. Proč o tom píšu? Neustále jsem byla v kómatu a o ději přemýšlela. Oko na mé knize se tedy stalo mým věrným přemýšlecím společníkem.

Detaily
V knize je mnoho detailů, kterých si na první čtení možná nevšimnete, ale když se nad tím zamyslíte, jak hrozně nad tím autorka musela uvažovat, všechno promýšlet, aby to psychologicky sedělo… Že hra je jako linka metra. Vzkaz pro syna. Páchne to genialitou, zatraceně!

Styl
Text je prostý, napínavý, žádná neobvyklá slova, žádný neobvyklý styl, jen kouzlo skryto ve slovech. Nevím, co více bych o tom měla říct. Čte se to skvěle. Není to na Nobelovu cenu za styl, ale běžný čtenář jako já se s tím rozhodně smíří.

Strach
Zadní přebal knihy tvrdí, že z knihy vám bude tuhnout krev v žilách. S tím tak úplně nesouhlasím. Protože ten strach, co z knihy máte, není strach jako strach, spíš bouřkový mrak, který visí nad vaším vědomím a varuje vás, co všechno se může stát, když budete světu o sobě dávat příliš mnoho informací.

Shrnutí
Podle mě? Kniha roku! Není to hloupé fantasy, ale je to dobrodružné, má to v sobě myšlenku, ale není to nudný brak, u kterého strávíte hodiny bděním. Je to realistické, úžasné, čtivé! Tahle kniha by měla být součástí jakékoliv knihovničky, protože jsem přesvědčena, že něco takového se klidně může stát i v reálném životě. Dokonalá kniha! Smekám.

P.S. Právě jsem chtěla na svoji zeď na facebooku hodit zprávu o tom, jak je tahle kniha geniální. Ale pak mi došlo… co když někdo někdy využije můj facebook, aby o mě zjistil všechno? Erebos. Sakra. Tahle kniha vás změní. K lepšímu, samozřejmě 🙂

ZÁVĚREČNÉ ROZHODNUTÍ

ano-big

DALŠÍ OBÁLKY

049f5b2dc4_94182842_o2 4373ee35ec_94182836_o2 d188adc9e4_94182839_o2

f0e650a061_94182840_o2 feecef1914_94182838_o2

INFO O KNIZE

Autor: Ursula Poznanski
Originální název: Erebos
Vydáno: Fragment, 2013
Překlad: Karolína Kousalová
Kniha: 320 stran, 152 x 228, paperback

Více info na stránkách Fragmentu.

KOMENTÁŘE

B. | Web | 22. července 2013 v 20:02

vypadá to dobře:) u nás v knihovně asi není,no:D

Kelly | Web | 22. července 2013 v 21:44

Do slova a do písmene souhlasím, skvělá recenze! 🙂

ChemicalAngel | Web | 23. července 2013 v 1:24

vizerá to celkom zaujímavo..asi zájdem predsa len do knižnice :)) dobrý tip

Skříteček2 | Web | 23. července 2013 v 13:50

Četla jsem již dřívěji a měla jsem z toho stejné pocity jako ty. Je to něco úplně nového a originálního, navíc je to perfektně zpracované, prostě dokonalost.

Ali | Web | 24. července 2013 v 22:00

Yayy, k Erebosovi jsem měla štěstí o Vánocích v původní němčině. Nápad byl vážně super a i zpracování, jen my nesedělo k Nickovu věku, jak se místy choval.:D

One thought on “Ursula Poznanski: Erebos

  1. Pingback: Jak je to s těmi recenzními výtisky | Tohle ANO, tohle NE

Zanechat Odpověď

