Rick Riordan: Zloděj blesku (Percy Jackson #1)

Už hodně dlouho jsem četla o téhle knize. Dostala ocenění od New York Times a prodalo se více než 2 miliony výtisků.

Několik desítek minut jsem stála v knihkupectví s touto knihou v ruce a uvažovala jsem, zda si ji koupit, či ne. Hned mě zaujal krásný blyštivý obal (jů, to je kláša :D)! Přečetla jsem si dvě kapitoly. Byla jsem z děje celkem zmatená a úvodní slova mě taky nějak nezaujala. Slogan CHLAPEC – POLOBŮH – HRDINA mi přišel trapný. Nicméně nakonec jsem se rozhodla, že když to má tak velká písmenka (takže to přečtu celkem rychle), tak to risknu. A vyplatilo se to. Hned po těch dvou kapitolách se to rozjelo.

Ještě než vám řeknu, o čem to je, musím se k něčemu vyjádřit. Co se týče ceny, je tahle kniha vážně síla. Nechápu, jak mohl Fragment vydat knihu pro děti za TAKOVOU cenu. Mě kniha stála 399 Kč. Takže každá strana v knize stála korunu. A jedna byla zdarma. Když se nad tím takhle zamyslím, je to vážně přehnané. Jak si to rodiče mohou pro své děti dovolit? Podle mě velmi špatný obchodní tah. Co všechno můžete mít za čtyři stovky? Čtyři kafe u Starbucks, dvě knihy za normální cenu, osm Cosmopolitanů…

BOOKLET

MOJE ANOTACE

Percy trpí poruchou osobnosti a hyperaktivitou. Kolem něj se dějí divné věci. Zmizí učitelka matematiky a jeho kamarád Grover se také chová divně. Když se potom s mámou vydává na výlet do Montauku, myslí si, že všechno bude už jen lepší a že se prostě ASI jenom zbláznil. Pak ale záhy zjišťuje, že je polobůh a jeho mámu unesli do podsvětí. Čeká ho zajímavé uvítání v táboře polokrevných a později zjišťuje, že jeho otec je Poseidón, bůh moří a oceánů.

Jak jde čas, tak se dozví, že on je vlastně přítěží jak celého tábora, tak Olympu. On se totiž narodil po uzavření božské úmluvy, která praví, že Velká trojka (Zeus, Poseidón a Hádés) nebudou mít děti, protože jsou hrozbou. Jsou příliš silní. A ještě ke všemu ho všichni podezírají, že ukradl velmi mocnou božskou zbraň patřící Diovi… Kouzelný blesk.

Musí odejít se svými přáteli Groverem (mezitím zjistil, že je to napůl kozel a napůl člověk = satyr) a Annabeth (dcerou bohyně Athény) na výpravy za očištěním svého jména. S výpravou jim pomáhá i záhadný Luke. Na výpravě zažijí spoustu dobrodružství. Potkají se s Medúzou, Chimérou a podobnými antickými tvory. Později se všechno vyjasňuje a děj se rozuzlí. Věštba Percymu předpověděla, že „přítel ho zradí“. I toho se na konci dočkáme.

UKÁZKA

5e279d0e4c_76964255_o2

MOJE HODNOCENÍ (více info)

POVRCHNOSTI ANEB NA VZHLEDU ZÁLEŽÍ

Obálka: ano

Musím upozornit na fakt, že hodnocení ANO platí pouze pro první vydání této knížky, která má třpytivý obal. Nové vydání ho už nemá, navíc přibyl nechutný červený nápis YOUNG ADULT nebo něco takového. A to je fuj. Pro ten platí jednoznačně NE.

Voňavost knížky: ano

Grafické zpracování knížky: ok

ALE NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE TO, CO SE SKRÝVÁ UVNITŘ

Děj a zápletka: ano

Postavy: ano

Čtivost: ano

Uvěřitelnost: ne

Originalita: ano

Koherence (návaznost textu): ano

Autorův rukopis: ano

Zakončení: ano

MŮJ KOMENTÁŘ

Celá kniha je krásně čtivá a můžete ji klidně přečíst za den, máte-li na čtení dostatek času. Příběh má dobrý nápad, ale moc se mi nezamlouvalo, že to všechno Percy vypráví. Ano, někteří lidé se pak můžou s Percym ztotožňovat, ale já teda ne (:D). Jak mám pochopit, jaký Percy je, co dělá špatně, když to všechno zastiňují jeho myšlenky? Nevím, ale tohle mi nepřišlo jako příliš dobrá volba. Chtěla bych si příběh přečíst z jiného úhlu pohledu.

Moc se mi líbilo, jak autor aplikuje antickou mytologii do moderního světa. Rozhodně to byl moc dobrý nápad. Olymp na Empire State Building, podsvětí v LA. Nevím tedy jestli něco jako centrem světa by měla být Amerika, ale rozhodně je to skvělá idea.

Co se mi naopak moc nezamlouvalo – mimo tedy stylu vypravěče – je to, že text obsahuje málo líčení, jen děj. Což je samozřejmě mnohem napínavější a děj rychleji ubíhá, ale nenechá vám to moc prostoru pro představivost.

Už hodně dlouho se diskutuje o podobnosti Percyho a Harryho Pottera. Musím souhlasit s tím, že vzhledově podle knihy jsou si dost podobní. Černé vlasy, zelené oči (i když nechápu, proč by syn boha moří měl mít po něm zrovna zelené oči) a jak se praví v jednom z dalších dílů, jeho největší slabost je láska k ostatním. Film se liší hlavně tím, že režisér Chris Columbus (režíroval i první dva díly Harryho Pottera) se snaží příběh a postavy pozměnit (hlavně teda Percyho i Annabeth – u té hodně změnil jak vzhled, tak charakter). Což je zajímavé, ale ti, kteří jako první četli knihu, budou po shlédnutí filmu zklamaní.

Já jsem to udělala přesně naopak. Nejdřív jsem se podívala na film, a potom jsem přečetla knihu. V žádném případě jsem si spolu Percyho filmového a knižního nijak neslučovala. Film a kniha jsou naprosto odlišné.

Celkově se mi kniha líbila. Děj je pestrý, zajímavý a neskutečně napínavý. Máte pocit, že se zblázníte, pokud ve čtení nebudete pokračovat. O to víc je to horší, když dočtete až k poslední kapitole a napětí nepolevuje. Konec knihy (nakonec) zůstal otevřený a navazuje na další 4 díly, z čehož 3 již vyšly v češtině. Doufám, že další díly budou ještě lepší než tenhle :).

ZÁVĚREČNÉ ROZHODNUTÍ

ano-big

CIZOKRAJNÉ OBÁLKY

UŽITEČNÉ ODKAZY

Více informací.

Koupit na stránkách Albatros Media.

KOMENTÁŘE

Lindsey | Web | 25. června 2011 v 23:22

Mně se celá série hrozně líbí. Mám přečtené všechny díly a vždycky se nemůžu dočkat dalších. Nové a nové příšery a nápady… Nejlepší byl podle mě zatím Labyrint. Vážně úžasná série!

2 thoughts on “Rick Riordan: Zloděj blesku (Percy Jackson #1)

  1. Pingback: Rick Riordan: Krev polobohů (Bohové Olympu #5) | Tohle ANO, Tohle NE

  2. Pingback: Marry Kiss Cliff tag – Tohle ANO, tohle NE

Zanechat Odpověď

